dc.contributor.author | Ketonen, Laura | |
dc.contributor.author | Lehesvuori, Sami | |
dc.contributor.author | Pöysä, Sanni | |
dc.contributor.author | Lerkkanen, Marja-Kristiina | |
dc.date.accessioned | 2021-10-13T06:35:16Z | |
dc.date.available | 2021-10-13T06:35:16Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Ketonen, L., Lehesvuori, S., Pöysä, S., & Lerkkanen, M.-K. (2021). Ristiriitoja ja reflektiota : opettajien näkemyksiä vuorovaikutuksessa tapahtuvasta arvioinnista. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin</i>, <i>31</i>(2), 41-60. <a href="https://bulletin.nmi.fi/2021/06/22/ristiriitoja-ja-reflektiota-opettajien-taydennyskoulutuksessa-esittamia-nakemyksia-vuorovaikutuksessa-tapahtuvan-arvioinnin-haasteista-ratkaisuista-ja-itse-koulutuksesta/" target="_blank">https://bulletin.nmi.fi/2021/06/22/ristiriitoja-ja-reflektiota-opettajien-taydennyskoulutuksessa-esittamia-nakemyksia-vuorovaikutuksessa-tapahtuvan-arvioinnin-haasteista-ratkaisuista-ja-itse-koulutuksesta/</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_101138788 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78201 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkastellaan opettajien näkemyksiä siitä, millaisia haasteita on luokkahuoneen vuorovaikutustilanteissa tapahtuvassa formatiivisessa arvioinnissa. Aineisto koostuu viiden opettajan keskusteluista täydennyskoulutuksessa. Keskustelujen teemoina olivat opettajien omien videonäytteiden ja kirjallisen materiaalin pohjalta opettajan sensitiivisyys, palaute ja dialogisuus. Vaikka keskustelun perussävy koulutuksen aikana oli myönteinen ja aineena oli oman työn kehittäminen, esiin nousi huomattava määrä oppimista edistävän luokkahuonevuorovaikutuksen ja arvioinnin haasteita. Laadullinen aineistolähtöinen sisällönanalyysi kohdistui näihin haasteisiin sekä opettajien esittämiin ratkaisuihin ja suhtautumistapoihin. Näiden lisäksi tarkasteltiin opettajien kokemuksia kyseisestä täydennyskoulutuksesta. Aineistolähtöisen analyysin perusteella vuorovaikutteisen arvioinnin haasteet liittyivät opettajien, oppilaiden, muiden toimijoiden ja toimintaympäristön ristiriitaisiin toiveisiin, vaatimuksiin ja mahdollisuuksiin. Runsaista ratkaisuehdotuksista huolimatta todettiin, että vuorovaikutustilanteissa tapahtuvan arvioinnin onnistuminen ei ole aina mahdollista. Opettajat kokivat yhteisen reflektion kuitenkin edistäneen omaa osaamistaan ja hyvinvointiaan täydennyskoulutuksen aikana. Tulosten pohjalta voidaan ehdottaa, että opettajan arviointiosaamiseen kohdistuvan koulutuksen tulee tiedon lisäksi tarjota mahdollisuuksia reflektoida syvällisesti omaa toimintaa yhdessä kollegojen kanssa. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Niilo Mäki Instituutti | |
dc.relation.ispartofseries | Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin | |
dc.relation.uri | https://bulletin.nmi.fi/2021/06/22/ristiriitoja-ja-reflektiota-opettajien-taydennyskoulutuksessa-esittamia-nakemyksia-vuorovaikutuksessa-tapahtuvan-arvioinnin-haasteista-ratkaisuista-ja-itse-koulutuksesta/ | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | formatiivinen arviointi | |
dc.title | Ristiriitoja ja reflektiota : opettajien näkemyksiä vuorovaikutuksessa tapahtuvasta arvioinnista | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202110135234 | |
dc.contributor.laitos | Avoin yliopisto | fi |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Open University | en |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatuspsykologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatuspsykologia | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 41-60 | |
dc.relation.issn | 2342-9046 | |
dc.relation.numberinseries | 2 | |
dc.relation.volume | 31 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat & Niilo Mäki Instituutti, 2021 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.relation.grantnumber | OKM/79/592/2018 | |
dc.subject.yso | reflektio | |
dc.subject.yso | täydennyskoulutus | |
dc.subject.yso | osaaminen | |
dc.subject.yso | oppilasarviointi | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | arviointi | |
dc.subject.yso | luokkatyöskentely | |
dc.subject.yso | arviointimenetelmät | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p23563 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6266 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8343 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7111 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1117 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10591 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7413 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p568 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p15768 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.relation.funder | Ministry of Education and Culture | en |
dc.relation.funder | Opetus- ja kulttuuriministeriö | fi |
jyx.fundingprogram | Others | en |
jyx.fundingprogram | Muut | fi |
dc.type.okm | A1 | |