Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPöysä, Sanni
dc.contributor.authorPakarinen, Eija
dc.contributor.authorKajamies, Anu
dc.contributor.authorLerkkanen, Marja-Kristiina
dc.date.accessioned2021-10-12T10:58:47Z
dc.date.available2021-10-12T10:58:47Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationPöysä, S., Pakarinen, E., Kajamies, A., & Lerkkanen, M.-K. (2021). VOPA-toimintamalli opettajan vuorovaikutusosaamisen ja arvioinnin tukena. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin</i>, <i>31</i>(2), 81-93. <a href="https://bulletin.nmi.fi/2021/06/22/vopa-toimintamalli-opettajan-vuorovaikutusosaamisen-ja-arvioinnin-tukena/" target="_blank">https://bulletin.nmi.fi/2021/06/22/vopa-toimintamalli-opettajan-vuorovaikutusosaamisen-ja-arvioinnin-tukena/</a>
dc.identifier.otherCONVID_101156085
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78188
dc.description.abstractTässä artikkelissa kuvataan Opettajien arviointiosaaminen oppimisen, osallisuuden ja tuen toteutumisen edistäjänä (OPA)-hankkeen (2018–2021) yhteydessä kehitettyä Vuorovaikutus osana opettajan arviointiosaamista (VOPA) -toimintamallia sekä sen käyttämisestä saatuja kokemuksia. VOPA on tutkimusperustainen ja tiiviisti käytäntöön yhdistyvä toimintamalli, jota niin opettajaksi opiskelevat kuin jo työelämässä olevat opettajat voivat hyödyntää ammatillisen kehittymisen välineenä. VOPA-toimintamallin taustalla on ymmärrys siitä, että laadukas vuorovaikutus edistää oppijoiden oppimista sekä toimii pohjana opettajan toteuttamalle formatiiviselle arvioinnille.VOPA-toimintamallissa keskitytään neljään opetusvuorovaikutuksen keskeiseen teemaan: 1) opettajan sensitiivisyys ja myönteinen ilmapiiri, 2) ryhmän toiminnan organisointi ja motivointi, 3) palaute ja 4) dialogisuus. Kuhunkin teemaan perehdytään VOPA-toimintamallin käytänteiden mukaisesti siten, että ensin on alustus, jolloin perehdytään teeman teoreetti-seen perustaan sekä tarkastellaan siihen liittyviä opetusvuorovaikutuksen elementtejä VOPA-toimintamallin vaiheittaisten kuvausten avulla (ks. Pöysä ym., 2021). Tämän jälkeen on toteutus, jolloin kukin osallistuja reflektoi omaa opetustaan videotallenteelta vaiheittaisiin kuvauksiin peilaten. Lopuksi on yhteinen reflektio, jolloin teemaa käsitellään ohjatusti omasta ja vertaisten opetuksesta valittujen videonäytteiden avulla.Lukuvuonna 2019–2020 VOPA-toimintamalli otettiin käyttöön kahden suomalaisen yliopiston opettajankoulutuslaitoksilla. Opiskelijat kokivat VOPA-toimintamallin hyödylliseksi. Käyttökokemuksiaan kuvatessaan opiskelijat nostivat keskeisesti esille, että oman opetuksen videointi on jännittävää, mutta silti erittäin opettavaista. VOPA-toimintamalliin sisältyviin teemoihin keskittyvä keskustelu koettiin tärkeäksi, ja kokonaisuutena toimintamalliin sitoutuminen johti oman opettajuuden jäsentämiseen ja kypsymiseen. Arvokkaaksi koettua toimintamallia hyödynnetään jatkossakin näiden kahden yliopiston opettajaopinnoissa, ja sitä pyritään aktiivisesti jalkauttamaan myös laajemmin eteenpäin.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherNiilo Mäki Instituutti
dc.relation.ispartofseriesOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
dc.relation.urihttps://bulletin.nmi.fi/2021/06/22/vopa-toimintamalli-opettajan-vuorovaikutusosaamisen-ja-arvioinnin-tukena/
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherformatiivinen arviointi
dc.subject.otherVOPA-toimintamalli
dc.titleVOPA-toimintamalli opettajan vuorovaikutusosaamisen ja arvioinnin tukena
dc.typeresearch article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202110125222
dc.contributor.laitosAvoin yliopistofi
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosOpen Universityen
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.oppiaineKasvatuspsykologiafi
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineKasvatuspsykologiaen
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange81-93
dc.relation.issn2342-9046
dc.relation.numberinseries2
dc.relation.volume31
dc.type.versionacceptedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Niilo Mäki Instituutti, 2021
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationarticle
dc.relation.grantnumberOKM/79/592/2018
dc.subject.ysodialogisuus
dc.subject.ysoammatillinen kehitys
dc.subject.ysoreflektio
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoarviointimenetelmät
dc.subject.ysooppilasarviointi
dc.subject.ysososiaalinen vuorovaikutus
dc.subject.ysoosaaminen
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10824
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p13158
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23563
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1117
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p15768
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7111
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10590
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8343
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.relation.funderMinistry of Education and Cultureen
dc.relation.funderOpetus- ja kulttuuriministeriöfi
jyx.fundingprogramOthersen
jyx.fundingprogramMuutfi
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright