Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorMustonen, Sanna
dc.contributor.authorReiman, Nina
dc.contributor.authorBogdanoff, Minna
dc.contributor.authorVaarala, Heidi
dc.contributor.authorTarnanen, Mirja
dc.date.accessioned2021-10-11T07:09:12Z
dc.date.available2021-10-11T07:09:12Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationMustonen, S., Reiman, N., Bogdanoff, M., Vaarala, H., & Tarnanen, M. (2021). Opettajat aikuisten maahanmuuttajien perustaitoja kehittämässä. <i>Aikuiskasvatus</i>, <i>41</i>(3), 208-221. <a href="https://doi.org/10.33336/aik.111577" target="_blank">https://doi.org/10.33336/aik.111577</a>
dc.identifier.otherCONVID_101389470
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78079
dc.description.abstractArtikkelissa tarkastellaan, miten aikuisten maahanmuuttajaopiskelijoiden opettajat ymmärtävät perustaidot ja opiskelutaidot sekä miten he pedagogisoivat perustaitojen opetusta arvioinnin avulla. Perustaitoja ovat luku- ja kirjoitustaidot, numeeriset taidot ja ongelmanratkaisutaidot teknologisesti kehittyneissä ympäristöissä. Aineisto kerättiin opettajien täydennyskoulutuksessa ja se koostuu opettajien laatimista arviointi- ja oppimistehtävistä sekä reflektoinneista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Tulosten mukaan täydennyskoulutukseen osallistuneet opettajat näkivät perustaidot usein toisistaan erillisinä eivätkä välttämättä huomioineet aikuisten maahanmuuttajaopiskelijoiden informaaleissa ympäristöissä hankkimia taitoja. Opettajien ymmärrys opiskelijoiden resursseista ja taitojen limittäisyydestä syveni koulutuksessa, ja he rakensivat sen myötä oppimistavoitteita ja -tehtäviä aiempaa funktionaalisemmiksi. Monipuolista oppimista ohjaavaa arviointia oli kuitenkin yhä haastava toteuttaa.fi
dc.description.abstractThe article examines what teachers of adult immigrant students understand by ‘basic skills’ and ‘study skills’, and how they form the pedagogy of basic skills based on assessments. Basic skills include literacy, numeracy, and problem-solving skills, in technologically advanced environments. The data was collected during supplementary professional training for teachers. It consists of assessments and learning tasks that the participating teachers had prepared, and of the teachers’ reflections. The data was analysed using theory-related content analysis. The results show that the participating teachers often considered each basic skill in isolation. They did not necessarily take account of the skills that adult immigrant students had acquired informally. During the training, the teachers’ understanding of students’ resources and overlaps in skills deepened, and they were setting more functional learning goals and tasks than before. However, it was still challenging to implement many-sided assessments that would guide learning.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherKansanvalistusseura
dc.relation.ispartofseriesAikuiskasvatus
dc.rightsCC BY 4.0
dc.subject.otheradult education
dc.subject.othermigrants
dc.subject.otherstudy skills
dc.subject.otherbasic skills
dc.subject.otheradult educators
dc.subject.otherpedagogy
dc.subject.otherevaluation
dc.titleOpettajat aikuisten maahanmuuttajien perustaitoja kehittämässä
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202110115115
dc.contributor.laitosAvoin yliopistofi
dc.contributor.laitosSoveltavan kielentutkimuksen keskusfi
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosOpen Universityen
dc.contributor.laitosCentre for Applied Language Studiesen
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.oppiaineKieletfi
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineLanguagesen
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange208-221
dc.relation.issn0358-6197
dc.relation.numberinseries3
dc.relation.volume41
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2021 kirjoittajat
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysoperustaidot
dc.subject.ysoopiskelutaito
dc.subject.ysomaahanmuuttajat
dc.subject.ysoaikuiskoulutus
dc.subject.ysoaikuiskouluttajat
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysokielitaito
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7413
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p20973
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11903
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6165
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p300
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p21300
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1584
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5797
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.relation.doi10.33336/aik.111577
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY 4.0