Show simple item record

dc.contributor.advisorThompson, Marc
dc.contributor.authorArar, Leith
dc.date.accessioned2021-10-04T09:51:14Z
dc.date.available2021-10-04T09:51:14Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78003
dc.description.abstractTässä työssä käsitellään musiikin ja tunteiden välistä yhteyttä. Työn lähtökohtana käytetään Arnold Schönbergin kaksitoistasäveljärjestelmää tonaalisen musiikin vastakohtana. Pyrkimyksenä on pohtia sitä, mitä on musiikki, ja mitkä tekijät musiikissa ovat niitä, jotka tekevät musiikista miellyttävää tai nautinnollista. Työssä kuvataan myös aivotoiminnan ja musiikin synnyttämien tunteiden yhteyteyttä. Käyttäessään kaksitoistasäveljärjestelmää Schönbergin oli kehitettävä uusia vastakohtaisuuksia luovia tekijöitä, joilla voisi korvata tonaalisuuteen ja sävellajisuhteisiin perustuvat perinteisen musiikin sävellystekniikat. Schönbergin kehittämiä uusia tekijöitä musiikin tasapainon ja epätasapainon saavuttamiseen olivat esimerkiksi staattisuus, toistuvuus ja symmetria sekä dynamiikka, toistumattomuus ja asymmetria. Työssä tehtiin katsaus seuraaviin musiikintutkimuksen aloihin ja käsitteisiin: homeostasia, parametrisysteemi, koherenssi ja ymmärrettävyys, musiikin muoto, musiikin logiikka, musiikin aika, dynaaminen psykologia, musiikin semiotiikka, musiikin neurofysiologia ja psykofysiikka. Musiikin motiivit, temaattiset materiaalit ja muoto rakentuvat musiikissa esiintyvistä peruselementeistä, kuten rakenteista, sävelasteikoista, melodiasta, sointukulusta, sävelsuhteista, harmoniasta ja rytmistä. Nämä herättävät ihmiskehossa tunteita, jännitteitä ja niiden purkautumisprosesseja. Lisäksi käsittelen musiikkia aivotutkimuksen ja kuulohavainnon näkökulmista sekä pohdin äänten kuulemisen ja tunteiden välistä yhteyttä. Työssä otan esille aivotutkimuksesta keskeisen käsitteen, poikkeavuusnegatiivisuusvasteen (mismatch negativity, MMN).fi
dc.description.abstractThis thesis aims to explore the connection between music and emotions. The starting point of this work is Arnold Schönberg's twelve-tone system as opposed to tonal music. This thesis reflects on what music is and which factors in music are the ones that make music pleasant or enjoyable. This work also describes the connection between brain activity and the emotions generated by music. Using the twelve-tone system, Schönberg had to develop new complimentary methods that could replace the compositional techniques of traditional music based on tonality and tonal relationships. New methods developed by Schönberg for balance and imbalance in music included "static," "repetitive," and "symmetrical" on the one hand and "dynamic," "nonrepetitive," and "asymmetric" on the other. Schönberg’s way of understanding tonality as artificial suggests that tonality is not the only way to organize musical discourse. The work reviewed the following areas and concepts of music research: homeostasis, parametric system, coherence and comprehensibility, music form, music logic, music time, dynamic psychology, music semiotics, music neurophysiology and psychophysics. The motifs, thematic materials, and form of the music are constructed from the basic elements present in the music, such as structures, scale, melody, chord flow, tonal relationships, harmony, and rhythm. These evoke emotions, tensions and their release processes in the human body. In addition, I deal with music from the perspectives of brain research and auditory perception, and consider the connection between hearing sounds and emotions. In addition, I review one key concept of brain research, mismatch negativity (MMN).en
dc.format.extent66
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherMMN
dc.titleMusiikki ja tunteet
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202110045058
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkitiedefi
dc.contributor.oppiaineMusicologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3051
dc.subject.ysopoikkeavuusnegatiivisuus
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysomusiikki
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record