Musiikki transitionaaliobjektina : musiikin antama turva nuoruusiässä
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämä kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastellaan aiemman tutkimustiedon pohjalta musiikin kuuntelun antamaa hyötyä ja toisaalta myös haittaa nuoruusikäisille. Tutkielmassa selvitetään teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin nuorten musiikin kuuntelun vaikutusten mahdollisia yhteyksiä D.W. Winnicottin kehittämän transitionaaliobjektiteorian kanssa.
Tutkielman aineistona on kuusi tutkimusta, joissa käsitellään nuorten musiikinkuuntelukokemuksia ja niiden vaikutuksia tunteiden ja mielialan säätelyyn, hankalien tunteiden kanssa selviytymiseen, musiikin aiheuttamiin tunnereaktioihin, nuorten päivittäiseen musiikin käyttöön sekä musiikin yhteyttä nuorten hyvinvointiin. Aineistosta haettiin transitionaaliobjektiteorian ohjaamana seuraavia ominaisuuksia: transitionaaliobjektia tarvitaan nukkumaan mennessä sekä yksinäisyyden ja masentuneisuuden ("depressed mood") uhatessa sekä sen pitää kestää rakastamista ja vihaamista. Nämä ominaisuudet määrittelivät myös aineiston analysointia. Tutkielmassa jaoteltiin aineistosta löytyneitä nuorten kuunteleman musiikin vaikutuksia kuuteen alaryhmään: vireystilan säätely, tunteiden käsittely, hyvinvointi, empatia, oma tila ja negatiiviset ajatukset. Alaryhmät jaoteltiin yläkategorioihin, joita tässä tutkielmassa olivat Winnicottin määrittelemät transitionaaliobjektin ominaisuudet.
Aineiston perusteella nuorten musiikinkuuntelukokemuksilla ja transitionaaliobjektilla voidaan nähdä yhtäläisyyksiä. Tutkimusten mukaan nuoruusiässä kuunneltu musiikki antoi nuorille keinoja tunteiden säätelyyn ja käsittelyyn sekä helpotti nukahtamista. Musiikin on tutkimusten mukaan myös todettu olevan nuoren kumppanina yksinäisyyden ja alavireisyyden hetkellä. Joidenkin tutkimusten mukaan psyykkisesti oireilevilla nuorilla musiikin kuuntelu saattoi kuitenkin aiheuttaa myös päinvastaisia vaikutuksia: musiikki saattoi saada nuoren kokemaan kielteisiä tunteita ja musiikki jopa hankaloitti heidän oloaan. Tutkimusten mukaan musiikin kuuntelu antoi nuorille kuitenkin huomattavasti enemmän myönteisiä kuin kielteisiä kokemuksia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Digi-sosiaalinen nuoriso ja musiikki : digitaalisen median vaikutukset nuorten musiikin kuunteluun
Salakari, Pyry (2016)Tutkimukseni tavoitteena on tarkastella, miten digitaalinen media vaikuttaa nuorten musiikin kuunteluun. Käsittelen aihetta tutkimalla kuuntelulähteiden ja kuunteluun saatavien idealähteiden suosiota. Lisäksi selvitän ... -
Musiikki ja tunteet : musiikkiterapeuttiopiskelijan kokemuksia surullisen musiikin herättämistä tunteista : miksi surullisen musiikin kuuntelu on minusta miellyttävää?
Peltomäki, Hanna (2021)Tämä tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää niitä mahdollisia tekijöitä, jotka selittävät sitä, miksi kokemani surullinen musiikki on minusta miellyttävää. Valitsin tutkielmaan ... -
Musiikin käyttötavat Pohjoismaissa koronapandemian ensimmäisen aallon aikana : kyselytutkimus
Heikkola, Leena Maria (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten musiikkia käytettiin arjessa koronapandemian ensimmäisen aallon aikana Pohjoismaissa ja muuttiko koronapandemia musiikin käytön tapoja. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös ... -
”Ja sitte se musiikki, jotenki siitä tulee semmonen olo että ei oo yksin” : musiikin rooli ja merkitykset 19–24-vuotiaiden nuorten arjessa
Kourilehto, Lotta (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia rooleja ja merkityksiä 19–24-vuotiaat suomalaiset nuoret arkipäiväiselle musiikin käytölle antavat, sekä sitä, mitkä eri tekijät voivat olla yhteydessä siihen, millaiseksi ... -
7.-luokkalaisten mieliala- ja tunnekokemukset musiikintunnilla : musiikin yhteys nuoren psyykkiseen hyvinvointiin yläkoulussa
Lepistö, Oona (2023)Tässä pro gradu -tutkielmassa etsitään vastausta siihen, onko musiikilla nuorten psyykkistä hyvinvointia kohentavaa vaikutusta yläkoulun musiikintunneilla. Musiikin yleisiä hyvinvointivaikutuksia on tutkittu paljon, ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.