Musiikki ja tunteet
Tässä työssä käsitellään musiikin ja tunteiden välistä yhteyttä. Työn lähtökohtana käytetään Arnold Schönbergin kaksitoistasäveljärjestelmää tonaalisen musiikin vastakohtana. Pyrkimyksenä on pohtia sitä, mitä on musiikki, ja mitkä tekijät musiikissa ovat niitä, jotka tekevät musiikista miellyttävää tai nautinnollista. Työssä kuvataan myös aivotoiminnan ja musiikin synnyttämien tunteiden yhteyteyttä.
Käyttäessään kaksitoistasäveljärjestelmää Schönbergin oli kehitettävä uusia vastakohtaisuuksia luovia tekijöitä, joilla voisi korvata tonaalisuuteen ja sävellajisuhteisiin perustuvat perinteisen musiikin sävellystekniikat. Schönbergin kehittämiä uusia tekijöitä musiikin tasapainon ja epätasapainon saavuttamiseen olivat esimerkiksi staattisuus, toistuvuus ja symmetria sekä dynamiikka, toistumattomuus ja asymmetria.
Työssä tehtiin katsaus seuraaviin musiikintutkimuksen aloihin ja käsitteisiin: homeostasia, parametrisysteemi, koherenssi ja ymmärrettävyys, musiikin muoto, musiikin logiikka, musiikin aika, dynaaminen psykologia, musiikin semiotiikka, musiikin neurofysiologia ja psykofysiikka. Musiikin motiivit, temaattiset materiaalit ja muoto rakentuvat musiikissa esiintyvistä peruselementeistä, kuten rakenteista, sävelasteikoista, melodiasta, sointukulusta, sävelsuhteista, harmoniasta ja rytmistä. Nämä herättävät ihmiskehossa tunteita, jännitteitä ja niiden purkautumisprosesseja.
Lisäksi käsittelen musiikkia aivotutkimuksen ja kuulohavainnon näkökulmista sekä pohdin äänten kuulemisen ja tunteiden välistä yhteyttä. Työssä otan esille aivotutkimuksesta keskeisen käsitteen, poikkeavuusnegatiivisuusvasteen (mismatch negativity, MMN).
...
This thesis aims to explore the connection between music and emotions. The starting point of this work is Arnold Schönberg's twelve-tone system as opposed to tonal music. This thesis reflects on what music is and which factors in music are the ones that make music pleasant or enjoyable. This work also describes the connection between brain activity and the emotions generated by music.
Using the twelve-tone system, Schönberg had to develop new complimentary methods that could replace the compositional techniques of traditional music based on tonality and tonal relationships. New methods developed by Schönberg for balance and imbalance in music included "static," "repetitive," and "symmetrical" on the one hand and "dynamic," "nonrepetitive," and "asymmetric" on the other. Schönberg’s way of understanding tonality as artificial suggests that tonality is not the only way to organize musical discourse.
The work reviewed the following areas and concepts of music research: homeostasis, parametric system, coherence and comprehensibility, music form, music logic, music time, dynamic psychology, music semiotics, music neurophysiology and psychophysics. The motifs, thematic materials, and form of the music are constructed from the basic elements present in the music, such as structures, scale, melody, chord flow, tonal relationships, harmony, and rhythm. These evoke emotions, tensions and their release processes in the human body.
In addition, I deal with music from the perspectives of brain research and auditory perception, and consider the connection between hearing sounds and emotions. In addition, I review one key concept of brain research, mismatch negativity (MMN).
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Music-induced positive mood broadens the scope of auditory attention
Putkinen, Vesa; Makkonen, Tommi; Eerola, Tuomas (Oxford University Press, 2017)Previous studies indicate that positive mood broadens the scope of visual attention, which can manifest as heightened distractibility. We used event-related potentials (ERP) to investigate whether music-induced positive ... -
Mismatch negativity in musical context
Liikala, Lari (2020)Auditorinen poikkeavuusnegatiivisuus on elektroenkefalografilla (EEG) mitattavissa oleva negatiivinen aivovaste, jonka ajatellaan toimivan merkkinä aivojen suorittamalle automaattiselle äänenerottelulle. Tässä tutkielmassa ... -
Bänditoiminta : tunteet ja henkilökemiat
Haapasalo, Teppo (2020)Kandidaatintutkielmassani valitsin aiheeksi ”Bänditoiminta – tunteet ja henkilökemiat”, jossa tarkastelen yhtyeen jäsenten yhteisiä kokemuksia bänditoiminnan kautta ja omia tunteitani yhtyeen jäsenenä. Aiheen tarkastelun ... -
Musiikki transitionaaliobjektina : musiikin antama turva nuoruusiässä
Pänkäläinen, Miiru (2020)Tämä kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastellaan aiemman tutkimustiedon pohjalta musiikin kuuntelun antamaa hyötyä ja toisaalta myös haittaa nuoruusikäisille. Tutkielmassa selvitetään teoriaohjaavan ... -
Musiikinkuuntelu tunnekasvatuksen välineenä musiikintunneilla
Ojell, Miitta (2020)Kandidaatintutkielmassani tutkin miksi ja miten musiikinkuuntelu soveltuu tunnekasvatuksen välineeksi musiikintunneille. Keskityn erityisesti yläkoulun ja lukion musiikinopetukseen. Perehdyn tutkielmassa ensin siihen, miten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.