Show simple item record

dc.contributor.advisorRäisänen, Jaana
dc.contributor.authorHiekkavirta, Jenna
dc.date.accessioned2021-09-15T05:38:33Z
dc.date.available2021-09-15T05:38:33Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77798
dc.description.abstractTekoäly on tällä hetkellä ja tulevaisuudessa merkittävä teknologia, jota pystytään hyödyntämään autonomisessa ajamisessa eri teknologioiden avulla. Tässä kandidaatin tutkielmassa selvitetään sitä, miten konvolutionaalisia neuroverkkoja voidaan hyödyntää autonomisten eli itsestään ajavien ajoneuvojen kehityksessä. Tutkielmassa tutustutaan tarkemmin konvolutionaalisiin neuroverkkoihin ja niiden tuomiin hyötyihin, sekä autonomian haasteisiin autonomisissa ajoneuvoissa. Konvolutionaalisilla neuroverkoilla ja konenäöllä on havaittu olevan selkeitä hyötyjä autonomisessa ajamisessa vaihtoehtoisiin menetelmiin verrattuna, kuten erilaisiin järjestelmiin, jotka perustuvat tutkiin tai sensoreihin. Autonomiset ajoneuvot tulevat omaamaan suuren roolin tulevaisuuden yhteiskunnassa, mutta täyden automatisaation saavuttamiseen on vielä matkaa. Tutkielma on toteutettu systemaattisena kirjallisuuskatsauksena ja lähteinä on käytetty pääsääntöisesti akateemisia julkaisuja.fi
dc.description.abstractThis Bachelor’s thesis is an explanation about how convolutional neural networks are utilized in the development of autonomous or self-driving cars. Artificial intelligence is and is going to be a significant technology today and, in the future, that can be utilized in autonomous driving using various technologies. In this thesis we are going to explore convolutional neural networks, computer vision and machine learning in more detail, and their benefits and challenges in autonomous vehicles. Convolutional neural networks and machine vision have clear advantages in autonomous driving compared to alternative options such as different types of radars or sensors. Autonomous driving is going to play a major role in the future of transportation, but there is still a long way to go to achieve an autonomous car which is capable of full-self-driving. This thesis is a systematic literature review and used sources are mainly academic publications.en
dc.format.extent25
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherautomatisoidut ajoneuvot
dc.subject.otherkonvolutionaaliset neuroverkot
dc.titleKonvolutionaalisten neuroverkkojen hyödyntäminen automatisoitujen ajoneuvojen kehittämisessä
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202109154878
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysokoneoppiminen
dc.subject.ysotekoäly
dc.subject.ysoajoneuvot
dc.subject.ysoneuroverkot
dc.subject.ysoautonomiset järjestelmät
dc.subject.ysoautot
dc.subject.ysorobottiautot
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright