Opettajaopiskelijoiden ennakkosuhtautuminen ohjelmointiin ja robotiikkaan käsityökasvatuksessa
Tutkimuksessa kartoitettiin käsityökasvatuksen perusopintoja suorittavien opettajaopiskelijoiden ennakkosuhtautumista ohjelmointiin ja robotiikkaan käsityön opetuksessa. Tutkimukseen osallistui 34 opiskelijaa, jotka jaettiin kahteen tutkimusryhmään opinto-ohjelman mukaisesti. Perusopinto-opiskelijoita oli 25 ja sivuaineopiskelijoita 9. Osallistujat vastasivat alkukyselyyn, joka sisälsi 13 väittämää heidän suhtautumisesta ohjelmointiin ja robotiikkaan käsityön opetuksessa. Tutkimuksen tulosten mukaan opettajaopiskelijoiden ennakkosuhtautuminen aiheeseen on lievästi positiivinen, eikä vertailuryhmien välillä ole huomattavia eroja. Tuloksessa on huomattavissa aiemman koulutuksen merkitys sekä positiivisesti, että negatiivisesti vastaajan asenteisiin. The study surveyd craft teacher education students predispositions towards programming and robotics in craft teacher education. 34 students participated in the survey, who were divided into two groups according to their degree program. Participants of the survey answered a preliminary survey, which included 13 arguments of their stances towards programming and robotics in craft teacher education. According to the survey, predispositions of the teacher students are slightly positive and there were not significant differences between the results of the surveyed groups. Surveys result shows a noticeable correlation be-tween positive and negative attitudes and the previous educations.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Internationalisation in Crafting Workshops : Experiences in an Action Research Project, 2018-2019
Kiviniemi, Ulla (OsloMet, 2021)The ‘Crafting Workshops’ initiative merges internationalisation and craft education into an action research and development project. The activities in the workshops were grounded in the concepts of internationalisation at ... -
Tietotekniikan valtakunnallisten oppisisältöjen toteutuminen Keski-Suomen peruskoulujen opetuskäytänteissä
Marttala, Lauri (2017)Tutkimus sai alkunsa kiinnostuksesta uusia Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita kohtaan. Vuonna 2014 hyväksytty POPS asettui erityisesti tieto- ja viestintätekniikan opetuksen osalta vastaamaan perusopetuksessa ... -
Ohjelmoinnin opettaminen osana perusopetusta : systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Jahnukainen, Otto (2020)Tässä kandidaatin tutkielmassa tarkastellaan ohjelmoinnnin opettamista perusopetuksessa kansainvälisesti systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla. Katsauksen kohteena on kahden tietotekniikan alan tiedelehden vuosikerrat ... -
Humanoidirobotti Pepper : mahdollisuuksia ja haasteita
Alho, Toni; Neittaanmäki, Pekka; Hänninen, Pasi; Tammilehto, Olli (Jyväskylän yliopisto, Informaatioteknologian tiedekunta, 2018) -
Sosiaaliset robotit varhaiskasvatus- ja alakouluikäisten opetuksessa
Korhonen, Maria (2020)Teknologian, kuten tietokoneiden ja tablettien hyödyntäminen on vahvistanut asemansa lasten koulutuksessa, mutta viime vuosina on ehdotettu, että myös sosiaaliset robotit voisivat tarjota lähestymistavan oppimiseen. Tämä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.