Sosiaaliset robotit varhaiskasvatus- ja alakouluikäisten opetuksessa
Teknologian, kuten tietokoneiden ja tablettien hyödyntäminen on vahvistanut asemansa lasten koulutuksessa, mutta viime vuosina on ehdotettu, että myös sosiaaliset robotit voisivat tarjota lähestymistavan oppimiseen. Tämä tutkielma on tehty kirjallisuuskatsauksena, ja sen tarkoituksena on, selvittää mitä vaikutuksia sosiaalisilla roboteilla on varhaiskasvatus- ja alakouluikäisten lasten opetuksessa. Opetuskäytön robottien ei ole tarkoitus korvata ihmistoimijoita, vaan lähinnä helpottaa ja täydentää koulutusta. Sosiaaliset robotit voivat toimia opettajan, oppikaverin tai opetettavan roolissa lapsen kanssa kahden kesken tai ryhmissä. Kun robotti on opetettavan roolissa, lapsesta muodostuu tiedon lähde, mikä mahdollistaa tutoroinnista oppimisen. Myös oppikaverina oleminen rikkoo perinteisen opetuksen sääntöjä, jolloin robotti ja lapsi ovat molemmat oppijan rooleissa ja ratkovat yhdessä tehtäviä. Sosiaalisia robotteja on tällä hetkellä hyödynnetty kielten opintojen lisäksi muun muassa sosiaalisuutta, motoriikkaa ja mielikuvitusta kehittävissä tehtävissä sekä matematiikan, maantiedon, ohjelmoinnin, kirjoituksen, musiikin ja terveystiedon opinnoissa. Tutkimustulosten mukaan lapset ovat halukkaita oppimaan robotin kanssa ja pitävät myös tästä oppimistavasta eniten, verrattuna normaaliin opetusmuotoon tai muihin koulutusteknologioihin. Robotit ovat mielenkiintoa herättäviä ja motivoivat lasta parempiin oppituloksiin. Robotin kanssa oppimisessa on kuitenkin yksilöllisiä eroavaisuuksia, jotka selittyvät lapsen aiemmalla oppiaineen tietämyksellä, robotin ja lapsen vuorovaikutuksen määrällä sekä muilla yksittäisillä tilannetekijöillä. Opetuskäytössä robotit sitouttavat lasta leikkisyydellä ja pelillisiä ominaisuuksia hyödyntämällä. Sitoutuminen robottiin on niin vahvaa, että useat lapset mieltävät robotin ystäväksi ja uskovat molemminpuoliseen kanssakäymiseen. Robotit ovat personoitavissa lapsen kyvykkyyksien mukaan, antavat asianmukaista palautetta, tarjoavat ohjeistusta ja auttavat oppituntien tavoitteiden saavuttamisessa. Ajoittaiset tekniset ongelmat eivät vaikuta oppikokemukseen, varsinkaan nuoremmilla käyttäjillä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sosiaaliset robotit alakouluissa : miten ne luovat arvoa yhdessä opettajien ja oppilaiden kanssa?
Korhonen, Maria (2022)Teknologialla on vakinaistunut rooli nyky-yhteiskunnassa, mikä näkyy myös opettajien ja oppilaiden arjessa. Lähiaikoina on alettu tutkia sosiaalisen robotiikan mahdollisuuksia koulutuksessa, jolloin teknologian hyödyt, ... -
Robotit opetuksessa
Hautala, Rosa-Maria (2021)Tässä tutkielmassa selvitetään kirjallisuuskatsauksen avulla kuinka robotteja voidaan hyödyntää opetuksessa, onko opettaja korvattavissa robotilla ja ovatko robotit opetuskäytössä olleet tehokkaita. Opetuksessa robotteja ... -
Sosiaaliset robotit oppimisen tukena lapsilla ja aikuisilla
Ahtinen, Aino (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Tässä artikkelissa pohdin sosiaalisten robottien vahvuuksia ja mahdollisuuksia oppimisen tukena lapsilla ja aikuisilla. Tätä aluetta kutsutaan robottiavusteiseksi oppimiseksi (robot-assisted learning) ja tätä työtä tekeviä ... -
Vuorovaikutus ja kielenoppiminen sosiaalisen robotin kanssa
Johansson, Marjut (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Mikä sosiaalinen robotti on? Lyhyesti ilmaistuna sosiaalinen robotti on kone, teknologinen väline, jonka toiminta on sellaista, että ihmisten on mahdollista olla sen kanssa vuorovaikutuksessa (ks. mm. Breazeal 2003). ... -
Robotti luokkahuoneen ekosysteemissä : robotit kestävän kehityksen tavoitteiden edistäjinä?
Maijala, Minna; Mutta, Maarit (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Kielten opetus on nopeasti muuttuvassa maailmassa jatkuvasti uusien haasteiden edessä. Monet näistä haasteista liittyvät kulttuurien kohtaamiseen, monikielisyyteen ja oppimisympäristöjen muuttumiseen teknologisen kehityksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.