Mikä musiikinopettajia motivoi? : alle ja yli 10 vuotta työskennelleiden musiikinopettajien opettamismotivaatioon vaikuttavien tekijöiden vertailua
Tämän tutkimuksen tavoitteena on vertailla alle 10 ja yli 10 vuotta työskennelleiden musiikinopettajien opettamismotivaatioon vaikuttavia tekijöitä ja selvittää, millaiset tekijät motivoivat vain alle tai vain yli 10 vuotta työskennelleitä musiikinopettajia, ja millaiset tekijät taas motivoivat musiikinopettajia työkokemuksen pituudesta riippumatta.
Tutkimus on pääasiassa määrällinen, vertaileva survey-tutkimus, mutta sisältää myös laadullisen osion, joka syventää tutkimuksen määrällisen puolen tuloksia. Tutkimusaineisto on kerätty toukokuussa 2019 pohjoismaissa koulun musiikinopetuksen parissa toimivilta musiikinopettajilta osana Webropol-ohjelmalla toteutettua Music as profession and health -kyselyä. Kyselyä oli kanssani toteuttamassa kolme muuta henkilöä Suomesta ja Tanskasta. Kyselyllä selvitettiin pohjoismaissa asuvien musiikin eri alojen ammattilaisten musiikin merkityksellisyyden kokemuksia, työmotivaatiota sekä terveyttä. Tämän tutkimuksen aihe, musiikinopettajien työmotivaatio, oli vain pieni osa kyselyn kokonaisuutta. Kyselyyn vastasi kokonaisuudessaan 518 eri musiikinalojen ammattilaista ja heistä 82 oli musiikinopettajia, joista pääosa oli tanskalaisia ja suomalaisia. Musiikinopettajista alle 10 vuotta työskennelleitä oli 26 henkilöä ja yli 10 vuotta työskennelleitä 56 henkilöä. Heidän vastauksistaan muodostui tämän tutkielman aineisto. Kyselylomake oli strukturoitu ja kysymykset olivat suljettuja lukuun ottamatta yhtä avointa kysymystä (mikä motivoi sinua tämänhetkisessä työssäsi musiikin ammattilaisena?), jonka vastaukset muodostivat tutkimukseni laadullisen osion. Vastaukset annettiin anonyymisti. Aineiston analysointi keskittyi vastausten keskiarvojen ja tilastollisten merkitsevyyksien tarkasteluun, yli ja alle 10 vuotta työskennelleitä vertaillen. Otoksen pienuuden vuoksi muiden taustatekijöiden – iän, sukupuolen, asuinmaan, koulutustaustan, tarkemman työnkuvan – vaikutus rajattiin tarkastelun ulkopuolelle.
Tuloksista kävi ilmi, että yhdistävinä motivaatiotekijöinä molemmilla vastaajaryhmillä oli oppilaiden monipuolinen kasvattaminen, kokemus hyvistä vuorovaikutustaidoista sekä rakentavan palautteen saaminen työstä. Lisäksi alle 10 vuotta työskennelleillä oli muutamia vain heitä motivoivia tekijöitä ja myös yli 10 vuotta työskennelleillä omat vain heitä motivoivat tekijänsä. Sekä eroja että yhtäläisyyksiä siis löytyi. Avoimen kysymyksen vastaukset tukivat monilta osin suljetun kyselyn vastausten tuloksia. Tuloksien kokonaisvaltaisen tarkastelemisen myötä saattoi huomata, että oppilaiden kasvun, kehittymisen ja onnistumisten tukeminen ja aikaansaaminen olivat sellaisia asioita, jotka sekä alle että yli 10 vuotta työskennelleet kokivat opettamismotivaatiota lisääviksi. Sen sijaan vain alle 10 vuotta työskennelleitä musiikinopettajia motivoivat tekijät keskittyivät suurilta osin opettajien oman osaamisen ja asiantuntijuuden kehittämiseen niin pedagogina kuin muusikkona. Yli 10 vuotta työskennelleiden vastauksista oli nähtävissä toiseen vastaajaryhmään verrattuna suurempaa varmuutta omasta osaamisesta ja ammatti-identiteetistä, jonka myötä motivaatiotekijät keskittyivät enemmänkin työn vapauden ja musiikin tarjoamiin mahdollisuuksiin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Ope, miten musta vois tulla laulaja?" : musiikinopettajien valmiudet ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta
Nyyssönen, Tiina (2020)Selvitin tässä tutkimuksessa, miten musiikinopettajat voivat ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta. Tutkimusaiheeni valikoitui omien henkilökohtaisten kokemusteni pohjalta, sillä jäin lukio- ja peruskouluaikoina ... -
Musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia empatiasta ja myötätunnosta sekä niiden asemasta opetuksessa ja opetussuunnitelmissa
Voutilainen, Anna (2021)Tutkimukseni tavoitteena oli tutkia peruskoulun ja lukion opetussuunnitelman arvoperustassa sekä opetussuunnitelman musiikin oppiaineen yleisissä tavoitteissa mainittua myötätunnon ja empatian käsitettä. Tutkimukseni avulla ... -
Yläkoulun musiikinopettajien kokemuksia oppilaan minäpystyvyyden tukemisesta
Hautakangas, Nette (2021)Tutkielma käsittelee yläkoulun musiikinopettajien kokemuksia oppilaan minäpystyvyyden tukemisesta musiikintunneilla. Tutkielmassa pyrin selvittämään, millaisia keinoja opettajilla on oppilaan minäpystyvyyden tukemiseen. ... -
Musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opetuksesta
Lightfoot, Henry (2020)Tutkimukseni tavoitteena on tutkia musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opettamisesta. Tutkin opettajien kokemuksia heidän valmiuksistaan opettaa musiikin luovaa tuottamista, heidän käyttämiään työtapoja, ... -
Musiikinopettajien kokemuksia musiikillisesti harrastuneista oppilaista
Nykänen, Pinja (2024)Tarkastelen pro gradu -tutkielmassani musiikinopettajien kokemuksia musiikillisesti harrastuneista oppilaista. Tutkielman tarkoitus on kuulla musiikinopettajien kokemuksia ja käsityksiä musiikillisesti harrastuneista ...