dc.contributor.advisor | Perkkilä, Päivi | |
dc.contributor.author | Korkealaakso, Elina | |
dc.contributor.author | Posti, Pauliina | |
dc.date.accessioned | 2021-09-10T06:09:10Z | |
dc.date.available | 2021-09-10T06:09:10Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77735 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui alakoulun toinen luokka, koska aiemmat tutkimustulokset ovat osoittaneet, että matematiikan parhaat osaajat ovat erotettavissa muista oppilaista jo kolmannella luokalla.
Tutkimus toteutettiin laadullisena avoimena kyselylomaketutkimuksena, johon saatiin 21 vastausta. Aineisto kerättiin verkkokyselynä Webropol-ohjelmalla. Linkki Webropol-kyselyyn jaettiin neljässä eri luokanopettajille suunnatussa Facebook-ryhmässä. Aineisto analysoitiin fenomenologis-hermeneuttisella analyysillä.
Tutkimus osoitti, että opettajien kokemuksen perusteella matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden piirteitä kuvaavat sekä matemaattiset taidot että työskentelytaidot. Matemaattisesti hyvin edistyneillä oppilailla on yleensä hyvä motivaatio, mutta heillä voi esiintyä motivaatio-ongelmia. Opettajilla oli pääasiassa positiivisia kokemuksia heidän opettamisestaan. Opettajien kokemuksista ilmeni heidän käyttämiään erilaisia ylöspäin eriyttämisen keinoja. Tulokset osoittivat, että ylöspäin eriyttämistä vaikeuttaa resurssien puute. Opettajat myös esittivät kehittämistoiveitaan, kuten tarvetta lisäresursseille ja koulutukselle.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että luokanopettajat tunnistavat luokastaan matemaattisesti hyvin edistyneitä oppilaita. Edellisestä huolimatta opettajien on vaikea erotella matemaattisesti kyvykkäät matemaattisesti lahjakkaista. Vaikka opettajat pyrkivät matematiikan ylöspäin eriyttämiseen, matemaattisesti hyvin edistyneet eivät saa taitojansa kohtaavaa opetusta, koska opettajan aika ja resurssit menevät alaspäin eriyttämiseen. | fi |
dc.format.extent | 125 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | matemaattinen lahjakkuus | |
dc.subject.other | fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus | |
dc.title | Luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202109104839 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | lahjakkuus | |
dc.subject.yso | alkuopetus | |
dc.subject.yso | matematiikka | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | eriyttäminen | |
dc.subject.yso | matemaattinen lahjakkuus | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | matemaattiset taidot | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | peruskoulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |