dc.contributor.advisor | Collin, Kaija | |
dc.contributor.author | Satosaari, Sanna | |
dc.date.accessioned | 2021-09-08T06:42:17Z | |
dc.date.available | 2021-09-08T06:42:17Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77695 | |
dc.description.abstract | Tässä Pro Gradu-tutkielmassa tutkitaan henkilöstön ammatillisen osaamisen kehittämistä ja sen johtamista kunta-alalla. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, minkälainen prosessi osaamisen kehittäminen on, ja millaisina asioina se näyttäytyy työntekijöiden silmin. Tutkimuksessa tarkastellaan, miten johtajuudella voidaan tukea henkilöstön ammatillisen osaamisen kehittämistä.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tapaustutkimuksena yhdessä kunnassa. Tutkimuksen aineiston keruussa on hyödynnetty kohdekunnassa toteutettua laajaa henkilöstökyselyä. Tämän lisäksi aineistoa kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Henkilöstökyselyssä on mukana koko kohdekunnan henkilöstö ja teemahaastatteluissa satunnaisesti ja osin harkinnanvaraisesti valittu kahdeksan työntekijän joukko. Aineiston analyysissä on hyödynnetty luokittelua ja aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Analyysi tuotti viisi pääluokkaa: osaamisen kehittäminen käsitteenä, osaamisen johtamisen menetelmät, osaamisen kehittämisen vaikutukset, työntekijöiden odotukset johtajuudesta sekä osaamisen kehittämisen ja johtamisen haasteet. Tutkimuksen tulokset mukailevat aikaisempaa tietoamme ammatillisen osaamisen kehittämisestä. Johtajuudella koetaan olevan merkittävä vaikutus osaamisen kehittämisen eri prosesseihin. Keskeisin johtopäätös on, että osaamisen kehittäminen ja sen johtaminen olisi syytä nostaa esille kunnan strategiatyössä, koska tukemalla henkilöstön ajantasaista osaamista, voidaan varmistaa organisaation menestyminen myös kunta-alalla. | fi |
dc.format.extent | 97 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Ammatillisen osaamisen kehittäminen ja sen johtaminen kunta-alalla | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202109084813 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | johtaminen | |
dc.subject.yso | osaaminen | |
dc.subject.yso | osaamisen johtaminen | |
dc.subject.yso | johtajuus | |
dc.subject.yso | kehittäminen | |
dc.subject.yso | henkilöstöjohtaminen | |
dc.subject.yso | kunta-ala | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |