Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorCollin, Kaija
dc.contributor.authorSatosaari, Sanna
dc.date.accessioned2021-09-08T06:42:17Z
dc.date.available2021-09-08T06:42:17Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77695
dc.description.abstractTässä Pro Gradu-tutkielmassa tutkitaan henkilöstön ammatillisen osaamisen kehittämistä ja sen johtamista kunta-alalla. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, minkälainen prosessi osaamisen kehittäminen on, ja millaisina asioina se näyttäytyy työntekijöiden silmin. Tutkimuksessa tarkastellaan, miten johtajuudella voidaan tukea henkilöstön ammatillisen osaamisen kehittämistä. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tapaustutkimuksena yhdessä kunnassa. Tutkimuksen aineiston keruussa on hyödynnetty kohdekunnassa toteutettua laajaa henkilöstökyselyä. Tämän lisäksi aineistoa kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Henkilöstökyselyssä on mukana koko kohdekunnan henkilöstö ja teemahaastatteluissa satunnaisesti ja osin harkinnanvaraisesti valittu kahdeksan työntekijän joukko. Aineiston analyysissä on hyödynnetty luokittelua ja aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Analyysi tuotti viisi pääluokkaa: osaamisen kehittäminen käsitteenä, osaamisen johtamisen menetelmät, osaamisen kehittämisen vaikutukset, työntekijöiden odotukset johtajuudesta sekä osaamisen kehittämisen ja johtamisen haasteet. Tutkimuksen tulokset mukailevat aikaisempaa tietoamme ammatillisen osaamisen kehittämisestä. Johtajuudella koetaan olevan merkittävä vaikutus osaamisen kehittämisen eri prosesseihin. Keskeisin johtopäätös on, että osaamisen kehittäminen ja sen johtaminen olisi syytä nostaa esille kunnan strategiatyössä, koska tukemalla henkilöstön ajantasaista osaamista, voidaan varmistaa organisaation menestyminen myös kunta-alalla.fi
dc.format.extent97
dc.language.isofi
dc.titleAmmatillisen osaamisen kehittäminen ja sen johtaminen kunta-alalla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202109084813
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysojohtaminen
dc.subject.ysoosaaminen
dc.subject.ysoosaamisen johtaminen
dc.subject.ysojohtajuus
dc.subject.ysokehittäminen
dc.subject.ysohenkilöstöjohtaminen
dc.subject.ysokunta-ala


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot