Urheilujoukkueen valmentajien identifioituminen valmennustiimiinsä
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää lasten urheilujoukkueen valmentajien identifioitumista valmennustiimiinsä. Tavoitteeseen pyrittiin tarkastelemalla identifioitumisen rakentumista ja ilmenemistä valmennustiimissä. Tiimiin identifioitumista lähestyttiin strukturaatiomallin kautta, jonka mukaan identifioituminen rakentuu dynaamisesti vuorovaikutuksessa, kun identiteettiä ilmaistaan ja samalla ilmaisu osoittaa jo olemassa olevaa identifioitumista. Identifioitumisen nähtiin siis olevan yksilöiden ja ryhmien suhteiden luomista, ylläpitämistä, hallintaa sekä muuttumista. Tutkielmassa valmennustiimillä tarkoitettiin vähintään kolmesta valmentajasta muodostuvaa tiimiä, joka valmentaa samaa urheilujoukkuetta toistensa osaamisia hyödyntäen.
Tutkimuskohteena oli lasten jalkapallojoukkueen kolmihenkinen valmennustiimi, joka valmensi joukkuetta vapaaehtoistyönä. Tutkielman aineisto koostui haastatteluaineistosta ja tallennetun vuorovaikutuksen aineistosta. Tulosten mukaan valmennustiimiin identifioituminen rakentui ja ilmeni ensisijaisesti valmentajien aktiivisessa osallistumisessa tiimiin toimintaan. Identifioituminen tiimiin rakentui ja ilmeni myös erityiseksi koetussa yhteenkuuluvuuden tunteessa sekä ilmapiirissä, joka koettiin luottamukselliseksi ja tukevaksi. Yhteenkuuluvuuden tunne rakentui esimerkiksi puheessa “meidän tiimistä” ja yhtäaikaisesti puhe “meistä” ilmensi jo olemassa olevaa identifioitumista tiimiin. Tulosten mukaan valmentajien tiimiin identifioituminen rakentui ja ilmeni johtajuutta osoittavassa vuorovaikutuksessa, joka oli luonteeltaan muita aktivoivaa ja luottamusta lisäävää.
Tutkielman tulokset laajentavat keskustelua vapaaehtoistiimien jäsenten identifioitumisesta yhteisesti jaettuihin arvoihin. Tulokset ovat linjassa aikaisemman tutkimustiedon kanssa siitä, että vapaaehtoisuuteen perustuvissa tiimeissä keskeinen motivaatiota lisäävä tekijä on tiimiin identifioituminen. Käytännön johtopäätöksinä tiimiin identifioitumista voisi edistää yhteisten viestintäkäytänteiden luomisella, mikä edistäisi ja tasapuolistaisi tiimiläisten osallistumisen aktiivisuutta. Myös selkeä työnjako tiimin sisällä saattaisi lisätä johtajuutta osoittavaa vuorovaikutusta, mikä puolestaan rakentaisi identifioitumista tiimiin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Organisaatiokulttuuri ja identifioituminen : vastavalmistuneiden käsityksiä ja kokemuksia
Haaparanta, Anni (2020)Tämän tutkielman tavoitteena oli ymmärtää, miten organisaatiokulttuuri on yhteydessä vastavalmistuneiden organisaatioon identifioitumiseen. Tutkimustavoitteeseen pyrittiin vastaamalla seuraavaan tutkimuskysymykseen: millaiset ... -
Vuorovaikutus, viestintäteknologia ja identifioituminen hajautetuissa tiimeissä
Sivunen, Anu (Jyväskylän yliopisto, 2007)Työnteko eri toimipisteisiin tai maihin hajautuneissa tiimeissä on arkipäivää monissa organisaatioissa. Tällaisissa työryhmissä jäsenten viestinnällä on keskeinen merkitys tiimi-identiteetin rakentamisessa, toteaa Anu ... -
Uuden pelaajan liittyminen Counter-Strike 2 -ammattilaisjoukkueeseen : toimintayhteisön näkökulma liittymisprosessiin
Anttila, Eetu (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata, millä tavoin ammattilais-e-urheilujoukkueen jäsenet rakentavat vuorovaikutuksessa uuden yhteisen joukkueen uuden pelaajan liityttyä siihen. Tutkimuksessa e-urheilujoukkuetta ... -
Vuorovaikutusosaaminen virtuaalitiimissä : valmennus virtuaalisessa oppimisympäristössä
Kantola, Matleena (2022)Tässä maisterintutkielmassa suunniteltiin, pilotoitiin ja arvioitiin vuorovaikutusvalmennus, jossa virtuaalitiimeissä työskentelevät voivat kehittää vuorovaikutusosaamistaan. Maisterintutkielma koostuu teoreettisista ... -
Pelialan yritystiimin vuorovaikutuksen kehittäminen
Manneri, Aarne (2019)Tämä maisterintutkielma on työnäytegradu, jossa raportoidaan maaliskuussa 2019 järjestetyn kaksipäiväisen tiimikoulutuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi. Koulutuksen nimi oli Tiimipeli – tiimikulttuurin vuorovaikutuskoulutus. ...