Show simple item record

dc.contributor.advisorLeppänen, Sirpa
dc.contributor.authorOllikka, Niko
dc.date.accessioned2021-09-01T10:01:29Z
dc.date.available2021-09-01T10:01:29Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77628
dc.description.abstractVideopeli-ala on yksi maailman tasaisimmin kasvavista aloista ja sen on arvioitu olevan noin 139 miljoonan dollarin arvoinen vuonna 2021. Videopelejä ei enää nähdä pääasiallisesti lasten ja nuorten aktiviteettina vaan niistä on tullut vakavasti otettava harrastus tai jopa potentiaalinen ura. Kuitenkin lähes kaikki kaupallinen menestys vaatii myös aktiivisen markkinoinnin ja vaikuttavat mainokset taakseen. Videopelejä on tutkittu aikaisemmin, mutta pelien mainoksia käsitteleviä tutkimuksia ei juurikaan ole tehty pelien sisäisten mainosten tutkimisen lisäksi yhtään. Tässä tutkimuksessa keskityttiin tutkimaan suomalaisen Remedy Entertainmentin pelien kuvamainoksia visuaalisen suunnittelun perspektiivistä. Tavoitteena oli tunnistaa visuaalisen suunnittelun keinoja välittää eri merkityksiä sekä pohtia mitä ne viestivät peleistä. Tutkimuksen viitekehykseksi valittiin Kress ja van Leeuwenin (2006) luoma monimodaalisen diskurssintutkimuksen tutkimusmalli. Tutkimus osoitti, että valittujen videopeli mainokset välittivät katsojalle peleistä kahdenlaista viestiä, sekä pelimaailman sisäistä informaatiota sekä oikean maailman tietoa. Mainoksissa nousivat esille toistuvasti myös kontekstin ymmärrys sekä peli- ja kulttuuritietoisuus intertekstuaalisten viittausten ymmärtämistä tukevana keinona. Siten kohderyhmäymmärryksen tärkeys painottui mainosten suunnittelijan näkökulmasta sekä mainoksen toimivuuden kannalta. Mainokset myös käyttivät etäisyyttä tehokeinona tunteiden herättämisessä ja suhteen muodostamisessa pelihahmon ja katsojan välillä. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että tietyt markkinoinnissa yleisesti käytössä olevat rakenteet toimivat myös uuden median kontekstissa, joskin sovelletuin tavoin.fi
dc.format.extent88
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.othervisual grammar
dc.titleDesigning meaning : a visual design analysis of remedy entertainment’s video game advertisements
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202109014753
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysovisuaalinen suunnittelu
dc.subject.ysodiskurssianalyysi
dc.subject.ysomainonta
dc.subject.ysomultimodaalisuus
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysovisual design
dc.subject.ysodiscourse analysis
dc.subject.ysoadvertising
dc.subject.ysomultimodality
dc.subject.ysovideo games
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record