Kuurojen turvapaikanhakijoiden kielikäsityksien muokkautuminen turvapaikkaprosessin aikana
Sivunen, N. (2021). Kuurojen turvapaikanhakijoiden kielikäsityksien muokkautuminen turvapaikkaprosessin aikana. Puhe ja kieli, 41(2), 159-178. https://doi.org/10.23997/pk.110925
Published in
Puhe ja kieliAuthors
Date
2021Copyright
© 2021 Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ry
Tässä artikkelissa tarkastellaan kahden kuuron turvapaikanhakijan, Monan ja Omarin, kielikäsityksiä haastatteluaineiston pohjalta. Artikkelin tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä, miten turvapaikkaprosessin aikaiset kokemukset kielistä ovat muokanneet haastateltavien käsityksiä kielistä ja kielikäytänteistä. Tutkimus perustuu lingvistiseen etnografiaan teoreettisena ja metodologisena lähestymistapana. Aineisto koostuu kolmesta etnografisesta haastattelusta, jotka tehtiin vuosina 2015–2017 vastaanottokeskuksissa ja haastateltavien uudessa kodissa. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksesta selviää, että haastateltavien kielikäsitykset ovat muokkautuneet tilassa, ajassa ja erilaisten arvojärjestelmien ja sosiaalisten käytänteiden, kuten turvapaikkaprosessin, keskellä. Uudet opitut kielet ovat haastateltaville kielellisesti saavutettavampia kuin aiemmat käytetyt kielet ja kielikäytänteet.
Publisher
Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ryISSN Search the Publication Forum
1458-3410Keywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/100256914
Metadata
Show full item recordCollections
Additional information about funding
Lämpimät kiitokset Suomen Kulttuurirahastoa rahallisesta tuesta artikkelin kirjoittamiseen.License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kuurojen turvapaikanhakijoiden kokemukset, multimodaalinen vuorovaikutus ja kielikäsityksien muokkautuminen suomalaisessa turvapaikkaprosessissa
Sivunen, Nina (Jyväskylän yliopisto, 2023)This etnigraphic study examines deaf asylum seekers' experiences of the Finnish asylum process, multimodal interaction, and transformation of language beliefs during the asylum process. The study also explores themes related ... -
Turvapaikanhakijoiden opettajien ammatilliset identiteetit ja kielikäsitykset
Bogdanoff, Minna (2016)Tässä tutkimuksessa selvitetään, miten turvapaikanhakijoiden opettajat kuvaavat ammatillisia identiteettejään. Identiteettiä tarkastellaan opettaja-opiskelijasuhteen, työn haasteiden ja kieleen liittyvien käsitysten ... -
Use of pointing in parent-child interactions by hearing children of deaf and hearing parents : A follow-up from 1- to 3-years of age
Kanto, Laura; Laakso, Minna; Huttunen, Kerttu (Cambridge University Press (CUP), 2024)Pointing plays a significant role in communication and language development. However, in spoken languages pointing has been viewed as a non-verbal gesture, whereas in sign languages, pointing is regarded to represent a ... -
Yksintulleiden nuorten turvapaikanhakijoiden osallisuuden ja osattomuuden kokemukset turvapaikkaprosessin aikana
Luukkanen, Katja (2018)Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella, millaisia osallisuuden ja osattomuuden kokemuksia alaikäisenä ilman huoltajaa turvapaikanhakijoina Suomeen tulleilla nuorilla aikuisilla on ollut turvapaikkaprosessin aikana. ...