Kuurojen turvapaikanhakijoiden kielikäsityksien muokkautuminen turvapaikkaprosessin aikana
Sivunen, N. (2021). Kuurojen turvapaikanhakijoiden kielikäsityksien muokkautuminen turvapaikkaprosessin aikana. Puhe ja kieli, 41(2), 159-178. https://doi.org/10.23997/pk.110925
Julkaistu sarjassa
Puhe ja kieliTekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
© 2021 Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ry
Tässä artikkelissa tarkastellaan kahden kuuron turvapaikanhakijan, Monan ja Omarin, kielikäsityksiä haastatteluaineiston pohjalta. Artikkelin tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä, miten turvapaikkaprosessin aikaiset kokemukset kielistä ovat muokanneet haastateltavien käsityksiä kielistä ja kielikäytänteistä. Tutkimus perustuu lingvistiseen etnografiaan teoreettisena ja metodologisena lähestymistapana. Aineisto koostuu kolmesta etnografisesta haastattelusta, jotka tehtiin vuosina 2015–2017 vastaanottokeskuksissa ja haastateltavien uudessa kodissa. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksesta selviää, että haastateltavien kielikäsitykset ovat muokkautuneet tilassa, ajassa ja erilaisten arvojärjestelmien ja sosiaalisten käytänteiden, kuten turvapaikkaprosessin, keskellä. Uudet opitut kielet ovat haastateltaville kielellisesti saavutettavampia kuin aiemmat käytetyt kielet ja kielikäytänteet.
Julkaisija
Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ryISSN Hae Julkaisufoorumista
1458-3410Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/100256914
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisätietoja rahoituksesta
Lämpimät kiitokset Suomen Kulttuurirahastoa rahallisesta tuesta artikkelin kirjoittamiseen.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Turvapaikanhakijoiden opettajien ammatilliset identiteetit ja kielikäsitykset
Bogdanoff, Minna (2016)Tässä tutkimuksessa selvitetään, miten turvapaikanhakijoiden opettajat kuvaavat ammatillisia identiteettejään. Identiteettiä tarkastellaan opettaja-opiskelijasuhteen, työn haasteiden ja kieleen liittyvien käsitysten ... -
Use of pointing in parent-child interactions by hearing children of deaf and hearing parents : A follow-up from 1- to 3-years of age
Kanto, Laura; Laakso, Minna; Huttunen, Kerttu (Cambridge University Press (CUP), 2024)Pointing plays a significant role in communication and language development. However, in spoken languages pointing has been viewed as a non-verbal gesture, whereas in sign languages, pointing is regarded to represent a ... -
The Development of Childhood Multilingualism in Languages of Different Modalities
Kanto, Laura (Cambridge University Press, 2022)Multilingualism is not only limited to people or communities using multiple spoken languages, and complex linguistic diversity of signing communities is often seen among signers. This chapter focuses on the special type ... -
Yksilön ja yhteisön kielitaitoa : maahanmuuttajaopiskelijoiden kertomuksia kommunikointihalukkuudestaan ja käsityksistään suomesta opiskelukielenä ammatillisessa koulutuksessa
Kulju, Jonna (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2016)The present study focuses on three immigrants' narratives about Finnish at vocational education. The aim is to investigate how immigrants narrate about willingness to communicate and learner beliefs and how they portray ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.