Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVehkakoski, Tanja
dc.contributor.authorSavikuja, Veera
dc.date.accessioned2021-08-25T06:55:54Z
dc.date.available2021-08-25T06:55:54Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77479
dc.description.abstractErityisopettajien toteuttama konsultointi sekä muiden opettajien tukeminen korostuvat inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa. Konsultatiivinen työote tulee tulevaisuudessa näkymään erityisopettajan työssä entistä enemmän. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin erityisopettajien kokemuksia konsultatiiviseen työhön sisältyvistä haasteista. Tutkimusaineisto koostui erityisopettajien puolistrukturoiduista teemahaastatteluista (N=16), jotka analysoitiin sisällönanalyyttisesti. Haastatteluaineisto kerättiin vuosina 2017-2019 osana Erityisopettajien konsultatiivinen työ- hanketta (Vehkakoski 2017-2022). Tutkimustulosten perusteella erityisopettajien kokemukset haasteista olivat moninaisia ja monisyisiä. Niitä olivat epärealistisiin odotuksiin liittyvät haasteet, epäselvään työnkuvaan ja puutteelliseen perehdytykseen liittyvät haasteet, niukkoihin resursseihin liittyvät haasteet, kielteisiin asenteisiin ja sitoutumattomuuteen liittyvät haasteet sekä sensitiivisyyden vaatimuksiin liittyvät haasteet. Haasteista osa edusti organisatorisia, osa asiakkaisiin liittyviä sekä osa erityisopettajaan itseensä paikantuvia pulmia. Tutkimuksen tulokset vahvistivat aiemmissa tutkimuksissa saatua tietoa konsultatiivisen työn haasteista. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että tarvittavat resurssit, sopimukset ja työn organisointikäytännöt erityisopettajien konsultoivan työn toteuttamiseksi ovat edelleen puutteellisia. Siten erityisesti perusopetuksessa tarvitaan edelleen konsultatiivisen työotteen ja sen käytäntöjen kehittämistä sekä konsultaation merkityksen kirkastamista.fi
dc.format.extent45
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.title”Ei mulla mitään taikapulveria oo.” : erityisopettajien kokemuksia konsultatiiviseen työhön sisältyvistä haasteista
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202108254643
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoerityisopettajat
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.subject.ysokonsultointi
dc.subject.ysohaasteet (ongelmat)
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright