dc.contributor.advisor | Mäntylä, Terhi | |
dc.contributor.author | Mannila, Jenna | |
dc.contributor.author | Aho, Roosa | |
dc.date.accessioned | 2021-08-23T05:30:32Z | |
dc.date.available | 2021-08-23T05:30:32Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77440 | |
dc.description.abstract | Tulevaisuuden yksi merkittävimmistä globaaleista haasteista on ilmastonmuutos, minkä
vuoksi ihmisten tulisi pyrkiä päästöjen vähentämiseen. Muutosta ei kuitenkaan voi
tapahtua, mikäli ihmisillä ei ole riittävästi tietoa ilmastonmuutoksesta eikä riittävästi
voimavaroja toimia muutoksen edistäjinä. Koulutuksen ja opetuksen myötä on mahdollista
edesauttaa ilmastonmuutoksen ongelmaa tarjoamalla tietoa, tunnekasvatusta sekä
voimauttavaa toimintaa. Tässä Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan alakoululaisten
käsityksiä, tunteita ja toimintatapoja ilmastonmuutokseen liittyen sekä vertaillaan osa alueita eri-ikäisten oppilaiden välillä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin myös
määrällisiä menetelmiä. Aineistonkeruutapoina käytettiin määrällistä kyselylomaketta sekä
laadullista täydennettävää tarinaa. Aineisto kerättiin kahdelta kuudennelta luokalta ja
kahdelta kolmannelta luokalta. Kerätty aineisto analysointiin teoriaohjaavan
sisällönanalyysin mukaisesti, sekä käyttäen määrällisen aineiston yhteydessä kuvailevia ja
suhteita tarkastelevia analysoinnin tapoja.
Tutkimuksen myötä havaittiin, että pääsääntöisesti alakoululaiset tiesivät hyvin
ilmastonmuutoksen tieteellisen perustan. Puutteita oli ainoastaan ilmastonmuutoksen
syiden ymmärtämisessä, jonka suhteen esiintyi roskaamisen virhekäsitys. Tunteiden osalta
koettiin monia tunteita, joista yleisempiä tunteita olivat pelko, huoli ja ahdistus.
Toimintatapojen osalta oppilailla oli useita ratkaisuja, joissa oli havaittavissa myös aidosti
ilmastonmuutosta hillitseviä toimintatapoja.
Kuitenkin oppilaiden keskuudessa havaittiin jonkin tasoista kognitiivista dissonanssia
eli ristiriitaa osa-alueiden suhteen. Pelon, ahdistuksen ja huolen tunteiden esiintyminen
osoittaa ilmastokasvatuksen yhteydessä tarpeen tunnekasvatukselle alakouluissa. Lisäksi
aineistossa oli havaittavissa, että oppilaat eivät ymmärtäneet ilmastonmuutoksen
pysyvyyttä, vaan mielsivät ilmastonmuutoksen mahdolliseksi perua. | fi |
dc.format.extent | 68 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | toimintatavat | |
dc.title | Kolmas- ja kuudesluokkalaisten käsityksiä, tunteita ja toimintatapoja ilmastonmuutokseen liittyen | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202108234605 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | alakoululaiset | |
dc.subject.yso | käsitykset | |
dc.subject.yso | ilmastonmuutokset | |
dc.subject.yso | tunteet | |
dc.subject.yso | ilmastokasvatus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.accessrights | | |
dc.type.okm | G2 | |