The role of principal in process of change : leading the enactment of core curriculum for early foreign language learning
Tutkimuksen tarkoitus oli tutkia rehtoreiden kokemuksia ja johtamiskäytäntöjä muutosprosessissa ja tarkemmin varhennetun kielenopetuksen opetussuunnitelman perusteiden käyttöönotossa. Opetussuunnitelman muutos tuli voimaan 2020.
Aineisto kerättiin kuudelta osallistujalta puolistrukturoituja teemahaastatteluja avulla. Osallistujat olivat kuuden eri peruskoulun rehtoreita kahden eri kaupungin alueelta, pääkaupunkiseudun ulkopuolelta.
Aineisto analysoitiin tunnistamalla teemoitellen neljä pääteemaa, jotka sisälsivät monia alateemoja. Neljä pääteemaa olivat 1) rehtori ja johtajuus, 2) kokemukset muutoksesta, 3) osallisuus opetussuunnitelman tekemiseen ja 4) varhennetun kielenopetuksen toteuttaminen. Näiden teemojen kautta tutkittiin rehtoreiden johtamiskäytäntöjä ja kokemuksia.
Tulokset osoittavat, että rehtoreiden johtamiskäytänteissä on paljon yhtymäkohtia muutosjohtajuuden periaatteiden kanssa ja että uuden varhennetun kielenopetuksen opetussuunnitelman käyttöönottaminen koettiin kouluilla vaihtelevasti. Löydetyillä johtamiskäytänteiden elementeillä oli yhtymäkohtia myös muihin tutkimuksiin ja kirjallisuuteen muutosjohtajuuden periaatteiden lisäksi.
Aineistossa ilmenneellä rehtoreiden johtamiskäytänteiden ja muutosjohtajuuden yhteneväisyyksillä ja positiivissävytteisillä kokemuksilla opetussuunnitelman muutoksista saattaa olla yhteys ja sen suhteen lisätutkimus olisi tarpeellista.
...
The aim of this study was to examine the experiences and leadership practices of principals during a process of change and more closely in the enactment of the core curriculum for early foreign language learning. The curriculum changes came into effect in the beginning of 2020.
The data was collected through semi-structured interviews of six participants. The participants were principals of six different primary schools in two cities outside the capital area.
The data was analyzed using thematic analysis by identifying four main themes that consisted of multiple sub themes. The four main themes were 1) principal and leadership, 2) experiences of change, 3) participation in the curriculum reformation and 4) actualization of early foreign language learning. Through these themes the leadership practices and experiences of the principals were examined.
The findings suggest that the leadership practice of principals have a lot in common with principles of transformational leadership and that the enactment of the new curriculum for early foreign language learning was experienced differently in schools. The elements of leadership practice found connected to other research and literature in addition to the transformational leadership.
The resemblance between transformational leadership and leadership practice of principals evident in the data and the overall more positive experiences with the curriculum changes might have a connection and suggests for further research.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Educational leadership in the future through Finnish principals’ perspective
Ryu, Seonjeong (2020)The study aims to examine the future educational leadership from the perspective of Finnish principals. The study established two research questions: 1) What kind of leadership practices do Finnish school principals use ... -
The Role of Finnish Comprehensive School Principals in Inclusive Education Practice
Dibessa, Samson (2021)The increasing trends of diversities and special educational needs in the school highly demands the collaboration of the school community toward inclusive education. The principals are the ones who lead the school communities. ... -
Leadership in Finnish comprehensive school core curricula since the 1970s
Levo, Tuija (2014)Tiivistelmä – Abstract Suomen peruskoulujärjestelmä sai alkunsa vuonna 1970 ja samana vuonna julkaistiin ensimmäinen peruskoulun opetussuunnitelma. Seuraavat opetussuunnitelmauudistukset toteutettiin vuosina 1985, 1994 ... -
An exploration into the applicability of school principals' training on the principals' leadership practices in Finland
Kakon Montua Ajua, Shantal (2012)Quality leadership preparation has been shown to have positive influences on leadership practices of graduates. With five formal categories of leadership training programmes in the decentralized Finnish educational system, ... -
The role of the principal's instructional leadership at schools in Indonesia
Firmaningsih-Kolu, Yunita (2016)The education system in Indonesia, based on Ministry of National Education, has been performing instructional leadership as a major part of the effective school leaders’ behavior. One of the goals of instructional leadership ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.