University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Leadership in Finnish comprehensive school core curricula since the 1970s

Thumbnail
View/Open
1.1 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Levo, Tuija
Date
2014
Discipline
Master's Degree Programme in Educational LeadershipMaster's Degree Programme in Educational Leadership

 
Tiivistelmä – Abstract Suomen peruskoulujärjestelmä sai alkunsa vuonna 1970 ja samana vuonna julkaistiin ensimmäinen peruskoulun opetussuunnitelma. Seuraavat opetussuunnitelmauudistukset toteutettiin vuosina 1985, 1994 ja 2004. Parhaillaan Suomessa kehitetään uutta peruskoulun opetussuunnitelmaa, joka on tarkoitus ottaa käyttöön vuonna 2016. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin johtajuuden ja opetussuunnitelman välistä suhdetta. Tutkimus toteutettiin laadullisena sisällönanalyysina, jossa aineiston muodostivat viralliset opetussuunnitelmat ja kaksi asiantuntijahaastattelua. Tutkimustulokset analysoitiin summatiivisen sisällönanalyysin menetelmin ja tulokset kuvattiin tulkinnallisella menetelmällä. Tutkimuksen luotettavuustarkasteluna käytettiin triangulaatiota. Tutkimusraportissa vuosikymmenet nimettiin niille ominaisin piirtein. Siten 1970-luku kuvattiin peruskoulun alun ja johtavien opettajien aikakautena. Siihen aikaan johtajuus perustui managerialismiin ja instruktionaaliseen johtajuuteen. 1980-luku oli kunnallisen ohjauksen ja hukatun opetussuunnitelman aikaa. Johtajuus seurasi 1970-luvulla alkanutta managerialismia ja ohjeistavaa johtamista. Inspiraation ja koulukohtaisen opetussuunnitelman aikakausi nousi kukoistukseensa 1990-luvulla ja instruktionaalinen johtaminen vaihtui pedagogiseen johtajuuteen. Siitä huolimatta 2000-luvulla koulun johtajat muuntuivat jälleen managereiksi ja ohjeistava johtajuus palasi kouluihin. Tutkimus tarkasteli tulevaisuuden johtajuutta ja haastatteluihin perustuen voitiin todeta, että rehtorit ovat muuntautumassa ideologian johtajiksi. Lisäksi pedagoginen johtajuus tulee näkyvämmäksi jokaisella koulun tasolla. Viimeisenä päätelmänä todettiin, että lukuisat muutokset asettavat uudenlaisia vaatimuksia rehtoreille. Siitä syystä Kotterin (1995) teoria onnistuneista muutoksista tuotiin esille tässä tutkimuksessa. Tutkimustuloksena teoriaa täydennettiin kahdella lisäaskeleella ja siten jatkuva arviointi ja jatkokehittely lisättiin muutosteoriaan. ...
 
The Finnish comprehensive school was founded in 1970. The first comprehensive school curriculum was published in the same year and the next curriculum reforms followed in 1985, 1994 and 2004. Currently, the new curriculum is in progress. This research examined the relationship between the curricula and leadership. The study was conducted as a qualitative content analysis in which the official curricula were analyzed. In addition, two expert interviews provided valuable information on different decades. The research data were analyzed with a summative content analysis and the results were described with the interpretative method. The authenticity of the research was evaluated with triangulation. When reporting the results, the decades were named according to their most important features, and leadership descriptors were indicated. Therefore, the 1970s was the time of “the Comprehensive school and teachers as leaders”. At the time, the education system was led by managerialism and instructional leadership. Moreover, the 1980s was the time of “the Municipal control and lost curricula”, which again was directed with managerialism and instructional leadership. However, the 1990s was the era of “the Inspiration and school-specific curricula”, which changed the leadership towards pedagogical leadership. In the 2000s “Leaders turned back to managers” and some of the managerialism and instructional leading was returned. Finally, based on the interview data, the predictions of the future's leadership seem to move towards “Principals as ideology leaders”. In addition, pedagogical leadership is going to be visible on all school levels. Lastly, it was discovered that in the forthcoming reform principals are going to meet many challenges and therefore Kotter's (1995) theory of successful change was demonstrated in here. In addition, this research demonstrated that continuous evaluation and development should be added to his theory. ...
 
Keywords
Curriculum theory educational reform comprehensive school leadership theory managerialism instructional leadership pedagogical leadership 1970-luku opetussuunnitelmat peruskoulu koulunuudistus pedagoginen johtaminen johtajuus managerialismi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201411133241

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25543]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • An enabling environment for female leadership in Finnish comprehensive school 

    Zeh, Sang (2016)
    Though women account for over one-half of the potential talent known throughout the world, as a group they have been subordinated and their economic, social and environmental contributions go in large part unrecognized. ...
  • The role of principal in process of change : leading the enactment of core curriculum for early foreign language learning 

    Nenonen, Mikko (2021)
    Tutkimuksen tarkoitus oli tutkia rehtoreiden kokemuksia ja johtamiskäytäntöjä muutosprosessissa ja tarkemmin varhennetun kielenopetuksen opetussuunnitelman perusteiden käyttöönotossa. Opetussuunnitelman muutos tuli voimaan ...
  • A Pedagogical Reconstruction of Upper Secondary School English in the Spirit of Pedagogical Philosophy 

    Vesakoivu, Sami (2018)
    Lukion opetussuunnitelma päivittyi 2015 dialogisempaan suuntaan niin oppilaan kuin oppiaineidenkin näkökulmasta. Oppilaan rooli on uudessa opetussuunnitelmassa aktiivisempi sekä vastuullisempi; mm. kriittisyys, oman osaamisen ...
  • Comprehensive School Reform and Labor Market Outcomes over the Lifecycle : Evidence from Finland 

    Ollikainen, Jani-Petteri (Elsevier BV, 2021)
    This study focused on the labor market effects of the Finnish comprehensive school reform in 1972–1977 over the lifecycle. The reform increased the age at which students are separated into vocational and general tracks ...
  • The role of the principal's instructional leadership at schools in Indonesia 

    Firmaningsih-Kolu, Yunita (2016)
    The education system in Indonesia, based on Ministry of National Education, has been performing instructional leadership as a major part of the effective school leaders’ behavior. One of the goals of instructional leadership ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre