dc.contributor.advisor | Hankala, Mari | |
dc.contributor.advisor | Kepler-Uotinen, Kaili | |
dc.contributor.author | Vaaranmäki, Kirsti | |
dc.date.accessioned | 2021-07-21T06:31:51Z | |
dc.date.available | 2021-07-21T06:31:51Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77199 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää oppilaiden ja opettajien Wikipedian käyttöä apuna koulutehtävissä sekä lähdekritiikin opetusta peruskoulun kuudennella luokalla. Tutkimukseen osallistui 65 oppilasta, jotka vastasivat kyselylomakkeeseen, ja neljä opettajaa, jotka osallistuivat haastatteluun. Tutkimuksessa käytettiin määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää toisiaan täydentävästi. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Wikipediaa käytetään jonkin verran koulutehtävissä peruskoulun kuudennella luokalla. Sekä oppilaat että opettajat käyttivät Wikipediaa tiedonhakuun. Lasten ja opettajien vastaukset tutkimuksessa osoittivat, että lähdekritiikin opetus kuudennella luokalla on vaihtelevaa. Koulun tulee huolehtia lähdekritiikin opetuksesta, ja koulussa tulisi pohtia oppilaiden kanssa tiedon kriteereitä ja merkitystä. Opettajat kaipasivat materiaalia lähdekritiikin opetukseen ja esittivät käytännön ehdotuksia lähdekritiikin opetuksen kehittämiseksi. | fi |
dc.format.extent | 74 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | Wikipedia | |
dc.title | Opettajien ja oppilaiden Wikipedian käytöstä ja lähdekritiikistä koulutehtävissä kuudennella luokalla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202107214373 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | koululaiset | |
dc.subject.yso | lähdekritiikki | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |