Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLämsä, Tiina
dc.date.accessioned2021-07-05T10:02:56Z
dc.date.available2021-07-05T10:02:56Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationLämsä, T. (2021). Kokopäiväpedagogiikka ja sen kehittäminen varhaiskasvatuksessa. <i>Kasvatus ja aika</i>, <i>15</i>(2), 79-86. <a href="https://doi.org/10.33350/ka.102527" target="_blank">https://doi.org/10.33350/ka.102527</a>
dc.identifier.otherCONVID_97942889
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76991
dc.description.abstractKokopäiväpedagogiikka on noussut keskeiseksi toimintatavaksi suomalaisissa päiväkodeissa. Se on myös useissa paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa toiminnan lähtökohtana, vaikka käsitteen tieteellinen määrittely on kesken ja käytännön tulkinnat vaihtelevat. Ehkä juuri näiden syiden vuoksi aihe herättää paljon keskustelua ja kiinnostusta. Kokopäiväpedagogiikka onkin vielä toistaiseksi ennen kaikkea varhaiskasvatuksen arkisanastoa. Se voi kuitenkin tutkimuksen avulla kehittyä tieteelliseksi käsitteeksi tai – kehityksen suunnasta riippuen – keskittyä pikemminkin varhaiskasvatuksen pedagogista työtä ohjaavaksi käsitteeksi. Erityinen huomio kokopäiväpedagogiikkaa koskevissa keskusteluissa on ollut pienryhmätoiminnan, päivän aikana tehtävien siirtymien ja henkilöstön työvuorojen välisen yhteyden tarkastelussa. Tämä onkin ymmärrettävää, sillä kokopäiväpedagogiikan rakenteellinen hahmottaminen antaa käytännön työkaluja organisaatiorakenteen suunnitteluun lapsiryhmässä. Hahmottelen puheenvuorossani pedagogista toimintarakennetta, jossa pienryhmätoiminnan toteuttaminen, pedagoginen työvuorosuunnittelu ja oppimisympäristön hyödyntäminen yhdistyvät kokopäiväpedagogiikan tavoitteisiin. Se, miten toimitaan ja kuinka esimerkiksi arjen logistiikka on järjestetty, muodostaa neliapilamallin lapsiryhmän toimintarakenteesta. Pedagogiset arkeen sovitetut tavoitteet tukevat laadukkaan varhaiskasvatuksen tavoitteita. Kokopäiväpedagogiikassa kaikki päivän tilanteet ovat kasvun, oppimisen ja hyvinvoinnin kannalta merkityksellisiä. Selkeät, yhdessä sovitut konkreettiset toimintatavat ja yhteisöllinen toimintakulttuuri edesauttavat näiden tavoitteiden saavuttamista.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura
dc.relation.ispartofseriesKasvatus ja aika
dc.rightsCC BY-NC-ND 4.0
dc.titleKokopäiväpedagogiikka ja sen kehittäminen varhaiskasvatuksessa
dc.typejournal article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202107054177
dc.contributor.laitosAvoin yliopistofi
dc.contributor.laitosOpen Universityen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalItem
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.format.pagerange79-86
dc.relation.issn1797-2299
dc.relation.numberinseries2
dc.relation.volume15
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2021 Kasvatus & Aika
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationarticle
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysotoimintakulttuuri
dc.subject.ysotavoitteet
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1650
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1584
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4835
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2036
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2747
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p282
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.relation.doi10.33350/ka.102527
dc.type.okmB1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-NC-ND 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-NC-ND 4.0