Show simple item record

dc.contributor.authorSalonen, Suvi-Iina
dc.date.accessioned2021-07-05T10:01:21Z
dc.date.available2021-07-05T10:01:21Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationSalonen, S.-I. (2021). Pyhä kulttuuriperintö? : uskonnollisen musiikin merkitysten tuottamisen tapoja suomalaisen koulun opetussuunnitelmissa. <i>Kasvatus ja aika</i>, <i>15</i>(2), 43-59. <a href="https://doi.org/10.33350/ka.99488" target="_blank">https://doi.org/10.33350/ka.99488</a>
dc.identifier.otherCONVID_97943811
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76989
dc.description.abstractUskonnollisesta musiikista osana peruskoulun toimintaa on puhuttu runsaasti viime vuosina. Artikkelin lähtökohtana onkin yhteiskunnallisen muutoksen ajama tarve uskonnollisen musiikin roolia perusopetuksessakoskevalle keskustelulle. Musiikinopetuksen historia suomalaisessa koulussa on merkittävällä tavalla uskonnollis-nationalistinen, minkä johdosta aikamme uskonnollisen musiikin roolia koskevan keskustelun juuria on etsittävä osin menneisyydestä. Artikkelin aineistoa ovat kansa- ja peruskoulun opetussuunnitelmat vuosilta 1925–2014. Opetussuunnitelmia analysoitiin laclaulaisella diskurssianalyysillä, jonka myötä aineistosta hahmottuivat uskonnollisen musiikin hegemonisen aseman tuottamisen tavat. Keskeisiä tutkimustuloksia ovat vuosien 1925, 1952, 1970 sekä 1980 opetussuunnitelmissa laulun- ja musiikinopetukselle asetetun tehtävän jäsentyminen sekä uskonnolliseen musiikkiin kohdistuva puhetavan muutos, joka rakentuu kerroksittain opetussuunnitelmakausien edetessä tuottaen uskonnollisen musiikin merkitystä suomalaisena kulttuuriperintönä.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura
dc.relation.ispartofseriesKasvatus ja aika
dc.rightsCC BY-NC-ND 4.0
dc.titlePyhä kulttuuriperintö? : uskonnollisen musiikin merkitysten tuottamisen tapoja suomalaisen koulun opetussuunnitelmissa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202107054175
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange43-59
dc.relation.issn1797-2299
dc.relation.numberinseries2
dc.relation.volume15
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2021 Kasvatus & Aika
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysouskonnollinen musiikki
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysokulttuuriperintö
dc.subject.ysoyhteiskunnallinen muutos
dc.subject.ysoopetus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1808
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p28101
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2518
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5140
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8475
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2954
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2630
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.relation.doi10.33350/ka.99488


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY-NC-ND 4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY-NC-ND 4.0