dc.contributor.author | Salonen, Suvi-Iina | |
dc.date.accessioned | 2021-07-05T10:01:21Z | |
dc.date.available | 2021-07-05T10:01:21Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Salonen, S.-I. (2021). Pyhä kulttuuriperintö? : uskonnollisen musiikin merkitysten tuottamisen tapoja suomalaisen koulun opetussuunnitelmissa. <i>Kasvatus ja aika</i>, <i>15</i>(2), 43-59. <a href="https://doi.org/10.33350/ka.99488" target="_blank">https://doi.org/10.33350/ka.99488</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_97943811 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76989 | |
dc.description.abstract | Uskonnollisesta musiikista osana peruskoulun toimintaa on puhuttu runsaasti viime vuosina. Artikkelin lähtökohtana onkin yhteiskunnallisen muutoksen ajama tarve uskonnollisen musiikin roolia perusopetuksessakoskevalle keskustelulle. Musiikinopetuksen historia suomalaisessa koulussa on merkittävällä tavalla uskonnollis-nationalistinen, minkä johdosta aikamme uskonnollisen musiikin roolia koskevan keskustelun juuria on etsittävä osin menneisyydestä. Artikkelin aineistoa ovat kansa- ja peruskoulun opetussuunnitelmat vuosilta 1925–2014. Opetussuunnitelmia analysoitiin laclaulaisella diskurssianalyysillä, jonka myötä aineistosta hahmottuivat uskonnollisen musiikin hegemonisen aseman tuottamisen tavat. Keskeisiä tutkimustuloksia ovat vuosien 1925, 1952, 1970 sekä 1980 opetussuunnitelmissa laulun- ja musiikinopetukselle asetetun tehtävän jäsentyminen sekä uskonnolliseen musiikkiin kohdistuva puhetavan muutos, joka rakentuu kerroksittain opetussuunnitelmakausien edetessä tuottaen uskonnollisen musiikin merkitystä suomalaisena kulttuuriperintönä. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura | |
dc.relation.ispartofseries | Kasvatus ja aika | |
dc.rights | CC BY-NC-ND 4.0 | |
dc.title | Pyhä kulttuuriperintö? : uskonnollisen musiikin merkitysten tuottamisen tapoja suomalaisen koulun opetussuunnitelmissa | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202107054175 | |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 43-59 | |
dc.relation.issn | 1797-2299 | |
dc.relation.numberinseries | 2 | |
dc.relation.volume | 15 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2021 Kasvatus & Aika | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | uskonnollinen musiikki | |
dc.subject.yso | peruskoulu | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | kulttuuriperintö | |
dc.subject.yso | yhteiskunnallinen muutos | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1808 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p28101 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2518 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5140 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8475 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2954 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2630 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.relation.doi | 10.33350/ka.99488 | |
dc.type.okm | A1 | |