Nuoret yhteiskunnallisina vaikuttajina sosiaalisessa mediassa
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan millaisia toimijoita nuoret ovat sosiaalisessa mediassa ja millaisin keinoin he vaikuttavat yhteiskunnallisiin tai poliittisiin asioihin.
Samalla tarkastellaan, mitä nuoret sosiaalisessa mediassa tekevät ja millaisia sosiaalisen median kanavia he käyttävät. Tutkimuksen aineistona toimii #Agents-tutkimusprojektin kyselyaineisto, jossa selvitettiin 15–19-vuotiaiden nuorten sosiaalisen median käyttöä, toimijuutta, yhteiskunnallista aktivismia, sekä sosiaalisessa mediassa liikkuvan informaation luotettavuutta. Analyysi jakautuu nuorten toimijuuden sekä mieluisten yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinojen tarkasteluun. Tutkimuksen metodeina toimi logistinen regressioanalyysi sekä varianssianalyysi. Teoreettinen viitekehys rakentuu toimijuuden ja osallistumisen käsitteiden ympärille. Tutkimuksessa nuoret nähdään aktiivisina toimijoina, jotka tekevät rationaalisia päätöksiä sen suhteen, millaista sisältöä he haluavat jakaa sosiaalisessa mediassa.
Suurin osa aineiston nuorista käyttää sosiaalista mediaa monipuolisesti yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen sekä muin tavoin ja vain hyvin harva on ilmoittanut, ettei käytä sosiaalista mediaa ollenkaan. Sukupuolella, täysi-ikäisyydellä sekä sosiaalisessa mediassa ryhmiin kuulumisella on vaikutusta todennäköisyyteen suosia tiettyjä vaikuttamistapoja. Sukupuolen ja täysi-ikäisyyden yhdysvaikutuksella näyttää olevan vaikutusta mieluisana pidettyjen vaikuttamistapojen monipuolisuudelle.
Tutkimus tukee aikaisempaa kirjallisuutta siitä, että sosiaalinen media on merkittävä osa nuorten jokapäiväistä elämää, eikä toiminta verkossa rajoitu vain selailuun
ja viestittelyyn. Nuoret tulisikin nähdä aktiivisina yhteiskunnallisina vaikuttajina
vaikkeivat he osallistuisikaan perinteisinä pidettyihin vaikuttamisen muotoihin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29704]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Maahanmuuttajakattojärjestöt yhteiskunnallisina vaikuttajina : järjestöjen kokemukset vaikutusmahdollisuuksistaan
Seppälä, Matleena (2013)Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten maahanmuuttajakattojärjestöissä koetaan niiden yhteiskunnalliset vaikutusmahdollisuudet. Tutkimustehtävää lähestytään poliittisen mahdollisuusrakenteen ja resurssien mobilisaation ... -
Fitness-vaikuttajan uskottavuus sosiaalisessa mediassa
Fonselius, Aleksi (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia fitness -vaikuttajien uskottavuutta sosiaalisessa mediassa. Fitness -vaikuttajat ovat kasvava vaikuttajamarkkinoinnin ala sosiaalisessa mediassa ja osana vaikuttajamarkkinointia ... -
Viestinnän ammattilaisten kokemukset visuaalisen viestinnän vaikuttamaan pyrkivistä keinoista sosiaalisessa mediassa
Riikonen, Tuulia (2024)Visuaalisesta viestinnästä on tullut osa viestinnän ammattilaisten työtä sosiaalisen median ja Internetin kehittymisen myötä, mutta viestinnän ammattilaisten kokemuksiin perustuen aihetta on tutkittu hyvin vähän. Tämän ... -
Vihan sfäärit : valkoisten heteromiesten affektiivinen mobilisaatio sosiaalisessa mediassa
Saresma, Tuija (Ethnos ry, 2020)Miten affekti toimii ja saa asioita tapahtumaan? Kuinka affektien avulla mobilisoidaan ihmisiä ja kuinka niiden ympärille rakentuu yhteisöjä? Pyrin vastaamaan näihin kysymyksiin lukemalla sukupuoleen, seksuaalisuuteen ja ... -
Kahden todellisuuden välissä : sosiaalisen pääoman yhteys sosiaalisessa mediassa kohdattuihin kokemuksiin
Jouhki, Jeremias (2023)Sosiaalisesta mediasta on tullut maailmanlaajuinen ilmiö minkä avulla ihmiset voivat jakaa kuvia arjestaan tai keskustella ideoistaan julkisella kentällä mihin kuka tahansa puhelimen omistaja voi osallistua. Tästä ilmiöstä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.