dc.contributor.author | Nyman, Kati | |
dc.date.accessioned | 2021-06-23T07:06:07Z | |
dc.date.available | 2021-06-23T07:06:07Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76799 | |
dc.description.abstract | Tämän pro gradu – tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten seikkailukasvatusta hyödynnetään liikunnanopetuksessa yläkoulussa ja toisella asteella, minkälaisia oppimistavoitteita liikunnanopettajat ovat asettaneet seikkailu- ja elämyspedagogiselle liikunnanopetukselle sekä minkälaisia hyötyjä ja toisaalta haasteita liikunnanopettajat ovat havainneet menetelmällä olevan liikunnanopetuksessa. Tutkimus toteutettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla huhti-toukokuussa 2020. Tutkimusta varten haastateltiin neljää liikunnanopettajaa, jotka hyödynsivät seikkailullisia menetelmiä opetuksessaan ja jotka opiskelivat tai olivat opiskelleet seikkailukasvatusta. Haastateltavat olivat toimineet liikunnanopettajina 5-30 vuotta, ja heillä oli saman verran kokemusta seikkailukasvatuksesta liikunnan opetusmenetelmänä. Haastattelut toteutettiin etänä, ja yksi haastattelu kesti noin 60 minuuttia. Haastattelut litteroitiin ja aineisto (192 sivua) analysoitiin aineistolähteisellä sisällönanalyysilla. Tutkimustulokset osoittavat, että seikkailukasvatusta voidaan hyödyntää liikunnanopetuksessa hyvin moninaisin tavoin ja laajuuksin. Seikkailukasvatuksen ajatusmaailmaa voidaan hyödyntää opetuksen suunnittelun lähtökohtana, jolloin seikkailullisia elementtejä hyödynnetään kaikessa tekemisessä. Toisaalta seikkailukasvatusta voidaan toteuttaa pidempinä kursseina, tai yksittäisinä harjoituksina tai retkinä. Seikkailukasvatuksella havaittiin olevan monia hyötyjä. Opettajien kokemusten mukaan seikkailukasvatus lisää mahdollisuuksia liikuntaan liittyvien positiivisten kokemusten tuottamiseen, opettavan rohkeutta kohdata uutta, edistävän sosiaalisia taitoja sekä parantavan oppilastuntemusta. Toisaalta seikkailukasvatukseen liittyy myös haasteita, jotka useimmiten kytkeytyvät ajankäyttöön, resursseihin ja varusteisiin. Tutkimusaihe on ajankohtainen, sillä esimerkiksi voimassaoleva perusopetuksen opetussuunnitelma (2014) edellyttää liikunnanopetuksessa huomioimaan entistä paremmin erilaiset liikkujat ja kokemuksellisen oppimisen. Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää opettajat, jotka ovat kiinnostuneita seikkailukasvatuksen hyödyntämisestä liikunnanopetuksessa. Työn tuloksia hyödyntämällä voi löytää tapoja toteuttaa seikkailukasvatusta omassa opetuksessa. | fi |
dc.format.extent | 68 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Seikkailukasvatuksen käytännöt liikunnanopetuksessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202106233994 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | elämyspedagogiikka | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.subject.yso | seikkailukasvatus | |
dc.subject.yso | liikuntakasvatus | |
dc.subject.yso | opetusmenetelmät | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |