University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Taustatekijöiden yhteys didaktisten taitojen koettuun tärkeyteen liikunnanopetuksessa

Thumbnail
View/Open
333.3Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Oksala, Janne |
Raatikainen, Henri
Date
2011
Discipline
LiikuntapedagogiikkaPhysical Education Teacher Education

 
Oksala, Janne & Raatikainen, Henri 2011. Taustatekijöiden yhteys didaktisten taitojen koettuun tärkeyteen liikunnanopetuksessa. Jyväskylän Yliopisto. Liikuntatieteiden laitos. Liikuntapedagogiikan pro gradu-tutkielma, 64 sivua. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää taustatekijöiden yhteyttä liikunnanopettajien käsityksille eri didaktisten taitojen tärkeydestä liikunnanopetuksessa. Tutkimukseen osallistui 112 eri puolilla Suomea työskentelevää liikunnanopettajaa eri kouluasteilta. Tutkimus suoritettiin internet–kyselynä MrInterview ohjelman avulla. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2010. Tutkimuksessa vertailtiin eri taustamuuttujia, joita olivat sukupuoli, opetusaste, opetuskokemus ja ikä, suhteessa didaktisiin taitoihin. Didaktiset taidot muodostettiin kirjallisuuden pohjalta ja niitä olivat tuntien suunnittelu, instruktio, havainnointi, palautteenanto, opetusjärjestelyt, eriyttäminen ja arviointi. Tutkimus oli laadultaan kvantitatiivinen ja tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen SPSS for Windows 15.0 -ohjelmaa. Tutkimustulosten mukaan sukupuoli oli tutkimuksessa selkeästi opettajia erotteleva tekijä didaktisten taitojen koetussa tärkeydessä. Naiset pitivät miehiä tärkeämpänä tuntien suunnittelua, eriyttämistä, havainnointia, palautteenantoa ja käyttäytymisen arviointia. Opetusasteen osalta oli havaittavissa selkeät erot ensimmäisen, toisen ja kolmannen asteen välillä. Tuntien suunnittelua pidettiin yläkoulussa tärkeämpänä kuin toisella ja kolmannella asteella ja toisella asteella tärkeämpänä kuin kolmannella. Opetusjärjestelyjä pidettiin tärkeämpänä yläkoulussa ja toisella asteella kuin kolmannella asteella, yläkoulun ja toisen asteen välillä eroja ei ollut. Oppilaslähtöisiä opetusmenetelmiä pidettiin tärkeämpinä kolmannella asteella kuin toisella asteella ja yläkoulussa. Lisäksi toisella asteella opetusmenetelmien oppilaslähtöisyyttä pidettiin tärkeämpänä kuin yläkoulussa. Instruktiota pidettiin tärkeämpänä kolmannella asteella kuin yläkoulussa. Toisella asteella palautteenantoa pidettiin tärkeämpänä kuin kolmannella asteella. Liikuntataitojen arviointia pidettiin tärkeimpänä yläkoulussa ja arvostus laski toisella ja edelleen kolmannella asteella. Käyttäytymisen arvioinnin osalta eroja havaittiin verrattaessa yläkoulua ja toista astetta kolmanteen asteeseen. Yläkoulussa ja toisella asteella käyttäytymisen arviointia pidettiin tärkeämpänä kuin kolmannella asteella. Opetuskokemuksen suhteen eroja havaittiin oman ja oppilaiden toiminnan havainnoinnissa. Vähemmän opetuskokemusta omaavat pitivät sitä tärkeämpänä kuin erittäin kokeneet opettajat. Opettajien iällä oli yhteyttä kahteen didaktiseen taitoon. Keski-ikäiset opettajat pitivät opetusjärjestelyitä iäkkäitä opettajia tärkeämpänä ja nuoret ja keski-ikäiset pitivät liikuntataitojen arviointia iäkkäitä opettajia tärkeämpänä. ...
Keywords
liikunnanopettaja didaktiset taidot tärkeys liikunnanopettajat didaktiikka liikuntakasvatus opetusmenetelmät
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201101261172

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Yrittäjyyskasvatus liikuntakasvatuksessa : liikunnanopettajien kokemuksia ja käsityksiä yrittäjyyskasvatuksesta sekä sen toteutumisesta liikunnanopetuksessa 

    Lahtinen, Anne (2016)
    TIIVISTELMÄ Anne Lahtinen (2016). Yrittäjyyskasvatus liikuntakasvatuksessa – liikunnanopettajien kokemuksia yrittäjyyskasvatuksesta ja sen toteutumisesta liikunnanopetuksessa. Liikuntakasvatuksen laitos. Jyväskylän ...
  • Opetuksen eriyttäminen yläkoulun liikuntatunneilla : liikunnanopettajan sekä motorisesti heikon ja passiivisesti toimintaan osallistuvan oppilaan näkemyksiä 

    Lehto, Satu (2017)
    Lehto, S. 2017. Opetuksen eriyttäminen yläkoulun liikuntatunneilla: Liikunnanopettajan sekä motorisesti heikon ja passiivisesti toimintaan osallistuvan oppilaan näkemyksiä. Liikuntatieteellinen tiedekunta. Jyväskylän ...
  • Opettajan pedagogisen toiminnan yhteys ryhmän motivaatioilmastoon kuudensien luokkien liikuntatunneilla 

    Martin, Anne; Tervasmäki, Nea-Maria (2012)
    Martin, A. ja Tervasmäki, N-M. 2012. Opettajan pedagogisen toiminnan yhteys ryhmän motivaatioilmastoon kuudensien luokkien liikuntatunneilla. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen Pro gradu –tutkielma. ...
  • Liikunnanopettajien ja liikunnanopettajaksi opiskelevien arviointikriteerien painotukset liikunnanopetuksessa, sekä fyysinen suorituskyky arviointikriteerinä. 

    Tarkiainen, Rasmus (2020)
    Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, tapahtuuko tämänhetkinen liikunnanopetuksen arviointi yhdenmukaisesti ja tasa-arvoisesti eri opettajien välillä. Aikaisemman opetussuunnitelman aikaan haasteena oli etenkin ...
  • ”Aina ei jaksa teiniangstia” : liikunnanopettajien yleisimmät pedagogiset haasteet ja niihin reagointi liikunnanopetuksessa. 

    Laakso, Anni (2021)
    Liikuntakulttuurin ja koko yhteiskunnan muutokset heijastuvat liikunnanopettajan työhön ja työnkuvaan. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitkä ovat yleisimmät pedagogiset haasteet, joita liikunnanopettajat ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre