University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Seikkailukasvatuksen käytännöt liikunnanopetuksessa

Thumbnail
View/Open
1.0 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Nyman, Kati
Date
2021
Discipline
LiikuntapedagogiikkaPhysical Education Teacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän pro gradu – tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten seikkailukasvatusta hyödynnetään liikunnanopetuksessa yläkoulussa ja toisella asteella, minkälaisia oppimistavoitteita liikunnanopettajat ovat asettaneet seikkailu- ja elämyspedagogiselle liikunnanopetukselle sekä minkälaisia hyötyjä ja toisaalta haasteita liikunnanopettajat ovat havainneet menetelmällä olevan liikunnanopetuksessa. Tutkimus toteutettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla huhti-toukokuussa 2020. Tutkimusta varten haastateltiin neljää liikunnanopettajaa, jotka hyödynsivät seikkailullisia menetelmiä opetuksessaan ja jotka opiskelivat tai olivat opiskelleet seikkailukasvatusta. Haastateltavat olivat toimineet liikunnanopettajina 5-30 vuotta, ja heillä oli saman verran kokemusta seikkailukasvatuksesta liikunnan opetusmenetelmänä. Haastattelut toteutettiin etänä, ja yksi haastattelu kesti noin 60 minuuttia. Haastattelut litteroitiin ja aineisto (192 sivua) analysoitiin aineistolähteisellä sisällönanalyysilla. Tutkimustulokset osoittavat, että seikkailukasvatusta voidaan hyödyntää liikunnanopetuksessa hyvin moninaisin tavoin ja laajuuksin. Seikkailukasvatuksen ajatusmaailmaa voidaan hyödyntää opetuksen suunnittelun lähtökohtana, jolloin seikkailullisia elementtejä hyödynnetään kaikessa tekemisessä. Toisaalta seikkailukasvatusta voidaan toteuttaa pidempinä kursseina, tai yksittäisinä harjoituksina tai retkinä. Seikkailukasvatuksella havaittiin olevan monia hyötyjä. Opettajien kokemusten mukaan seikkailukasvatus lisää mahdollisuuksia liikuntaan liittyvien positiivisten kokemusten tuottamiseen, opettavan rohkeutta kohdata uutta, edistävän sosiaalisia taitoja sekä parantavan oppilastuntemusta. Toisaalta seikkailukasvatukseen liittyy myös haasteita, jotka useimmiten kytkeytyvät ajankäyttöön, resursseihin ja varusteisiin. Tutkimusaihe on ajankohtainen, sillä esimerkiksi voimassaoleva perusopetuksen opetussuunnitelma (2014) edellyttää liikunnanopetuksessa huomioimaan entistä paremmin erilaiset liikkujat ja kokemuksellisen oppimisen. Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää opettajat, jotka ovat kiinnostuneita seikkailukasvatuksen hyödyntämisestä liikunnanopetuksessa. Työn tuloksia hyödyntämällä voi löytää tapoja toteuttaa seikkailukasvatusta omassa opetuksessa. ...
Keywords
elämyspedagogiikka liikunta seikkailukasvatus liikuntakasvatus opetusmenetelmät
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106233994

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24518]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Yrittäjyyskasvatus liikuntakasvatuksessa : liikunnanopettajien kokemuksia ja käsityksiä yrittäjyyskasvatuksesta sekä sen toteutumisesta liikunnanopetuksessa 

    Lahtinen, Anne (2016)
    TIIVISTELMÄ Anne Lahtinen (2016). Yrittäjyyskasvatus liikuntakasvatuksessa – liikunnanopettajien kokemuksia yrittäjyyskasvatuksesta ja sen toteutumisesta liikunnanopetuksessa. Liikuntakasvatuksen laitos. Jyväskylän ...
  • Taustatekijöiden yhteys didaktisten taitojen koettuun tärkeyteen liikunnanopetuksessa 

    Oksala, Janne; Raatikainen, Henri (2011)
    Oksala, Janne & Raatikainen, Henri 2011. Taustatekijöiden yhteys didaktisten taitojen koettuun tärkeyteen liikunnanopetuksessa. Jyväskylän Yliopisto. Liikuntatieteiden laitos. Liikuntapedagogiikan pro gradu-tutkielma, 64 ...
  • Liikunnanopettajien ja liikunnanopettajaksi opiskelevien arviointikriteerien painotukset liikunnanopetuksessa, sekä fyysinen suorituskyky arviointikriteerinä. 

    Tarkiainen, Rasmus (2020)
    Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, tapahtuuko tämänhetkinen liikunnanopetuksen arviointi yhdenmukaisesti ja tasa-arvoisesti eri opettajien välillä. Aikaisemman opetussuunnitelman aikaan haasteena oli etenkin ...
  • Luokanopettajaopiskelijoiden minäpystyvyyden kokemuksia liikunnanopetuksessa 

    Laukkanen, Meri (2015)
    Tässä tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajaopiskelijoiden pystyvyyden kokemuksia sekä käsityksiä tiedoistaan ja taidoistaan liikunnanopetuksen toteuttamiseen. Kiinnostuneita ollaan myös siitä, millaiset ympäristötekijät ...
  • Opettajien käsityksiä oppilaiden itsetunnon tukemisesta liikunnanopetuksessa 

    Ala-Mattinen, Emma (2022)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien käsityksiä oppilaiden itsetunnon tukemisesta liikunnanopetuksessa. Ensimmäiseksi pyrittiin selvittämään, kuinka hyvin opettajat kokevat tunnistavansa oppilaiden ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre