Kamppailulajien opetus koululiikunnassa
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää kamppailulajien opetuksen yleisyyttä
ja siihen vaikuttavia tekijöitä koululiikunnassa yläkoulussa ja toisella asteella. Lisäksi pyrimme
selvittämään opettajien mielipiteitä kamppailulajeista ja niiden soveltuvuudesta
koululiikuntaan.
Tutkimus toteutettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla, joka koostui 23 strukturoidusta tai
avoimesta kysymyksestä. Kysely jaettiin LIITO Ry:n jäsenille sähköpostilistan kautta syksyllä
2020 ja alkuvuodesta 2021. Kyselyyn vastasi 123 yläkoulun ja toisen asteen liikunnanopettajaa,
joista 63 prosenttia oli naisia. Aineisto analysoitiin ristiintaulukoinnin, x2
-testin sekä
aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tulosten mukaan 76 prosenttia vastaajista opetti kamppailulajeja osana koululiikuntaa.
Kamppailulajien opetus oli yleisintä osana yläkoulun tai lukion pakollisia ja valinnaisia
liikuntakursseja. Omana kurssina kamppailulajeja opetettiin vain vähän (4%). Yleisimmin
opetettuja lajeja olivat nyrkkeily tai kuntonyrkkeily, paini sekä judo. Taustatekijöistä opettajan
kokemus kamppailulajien riittävästä osaamisesta ja tarvittavien tilojen sekä välineiden
saatavuus olivat yhteydessä siihen, että kamppailulajeja opetettiin liikuntatunneilla.
Opettajista 53 prosenttia koki kamppailulajien sopivan koululiikuntaan sellaisenaan. Loput 47
prosenttia vastasivat niiden sopivan koululiikuntaan sovellettuna. Opettajat perustelivat
kamppailulajien sopivuutta koululiikuntaan fyysisen ja sosiaalisen toimintakyvyn
kehittymisellä, liikuntatuntien sisältöjen monipuolistamisella sekä mahdollisilla hyödyillä
psyykkiseen toimintakykyyn. Opettajien mukaan oppilaiden suhtautuminen kamppailulajeihin
oli ollut pääosin positiivista tai neutraalia.
Keskeisimmät syyt siihen, ettei kamppailulajeja opetettu olivat opettajien mukaan heikko
koettu osaaminen kamppailulajeista (47%), sekä tilojen ja välineiden puute (17%). Myös
koronapandemia oli opettajien mukaan vaikuttanut siihen, ettei lähikontaktilajeja opetettu
koululiikunnassa. Kamppailulajien opetusta voitaisiin helpottaa lisäkoulutuksella tai
sisällyttämällä niitä liikunnanopettajien opintoihin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tapaustutkimus kamppailulajien opetuksesta lukion liikuntatunneilla
Vauhkonen, Miika (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella sitä, miten kamppailulajit soveltuvat lukion liikuntatuntien sisällöksi. Lisäksi tavoitteena oli selvittää voidaanko lukiossa toteutettujen kamppailutuntien avulla edistää opiskelijoiden ... -
Kamppailulajien opetus koululiikunnassa
Lepistö, Aslak; Prusti, Tuomas (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää kamppailulajien opetuksen yleisyyttä ja siihen vaikuttavia tekijöitä koululiikunnassa yläkoulussa ja toisella asteella. Lisäksi pyrimme selvittämään opettajien ... -
Itämaisten kamppailulajien opetuskokeilu liikunnanopiskelijoille
Prittinen, Tomi (2001) -
ADHD-diagnosoitujen yläkoululaisten minäpystyvyys koululiikunnassa
Kauppila, Anni; Ahoniemi, Jenni (2023)Tämän pro gradu -tutkimuksen tavoitteena on kuvata ADHD-diagnosoitujen yläkoululaisten minäpystyvyyttä koululiikunnassa. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena on analysoida ADHD-diagnosoitujen yläkoululaisten minäpystyvyyteen ... -
Oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemusten lisääminen yläkoulun liikunnanopetuksessa : Move! -mittaustulosten käyttö CDG-mallin mukaisessa opetuksessa
Anttila, Anna-Kaisa; Ketonen, Jenna (2022)Tämän Pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lisäsikö CDG-mallin mukainen opetus oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemuksia liikuntatunneilla ja vapaa-ajalla. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.