dc.contributor.advisor | Palomäki, Sanna | |
dc.contributor.author | Prusti, Tuomas | |
dc.contributor.author | Lepistö, Aslak | |
dc.date.accessioned | 2021-06-22T05:43:58Z | |
dc.date.available | 2021-06-22T05:43:58Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76768 | |
dc.description.abstract | Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää kamppailulajien opetuksen yleisyyttä
ja siihen vaikuttavia tekijöitä koululiikunnassa yläkoulussa ja toisella asteella. Lisäksi pyrimme
selvittämään opettajien mielipiteitä kamppailulajeista ja niiden soveltuvuudesta
koululiikuntaan.
Tutkimus toteutettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla, joka koostui 23 strukturoidusta tai
avoimesta kysymyksestä. Kysely jaettiin LIITO Ry:n jäsenille sähköpostilistan kautta syksyllä
2020 ja alkuvuodesta 2021. Kyselyyn vastasi 123 yläkoulun ja toisen asteen liikunnanopettajaa,
joista 63 prosenttia oli naisia. Aineisto analysoitiin ristiintaulukoinnin, x2
-testin sekä
aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tulosten mukaan 76 prosenttia vastaajista opetti kamppailulajeja osana koululiikuntaa.
Kamppailulajien opetus oli yleisintä osana yläkoulun tai lukion pakollisia ja valinnaisia
liikuntakursseja. Omana kurssina kamppailulajeja opetettiin vain vähän (4%). Yleisimmin
opetettuja lajeja olivat nyrkkeily tai kuntonyrkkeily, paini sekä judo. Taustatekijöistä opettajan
kokemus kamppailulajien riittävästä osaamisesta ja tarvittavien tilojen sekä välineiden
saatavuus olivat yhteydessä siihen, että kamppailulajeja opetettiin liikuntatunneilla.
Opettajista 53 prosenttia koki kamppailulajien sopivan koululiikuntaan sellaisenaan. Loput 47
prosenttia vastasivat niiden sopivan koululiikuntaan sovellettuna. Opettajat perustelivat
kamppailulajien sopivuutta koululiikuntaan fyysisen ja sosiaalisen toimintakyvyn
kehittymisellä, liikuntatuntien sisältöjen monipuolistamisella sekä mahdollisilla hyödyillä
psyykkiseen toimintakykyyn. Opettajien mukaan oppilaiden suhtautuminen kamppailulajeihin
oli ollut pääosin positiivista tai neutraalia.
Keskeisimmät syyt siihen, ettei kamppailulajeja opetettu olivat opettajien mukaan heikko
koettu osaaminen kamppailulajeista (47%), sekä tilojen ja välineiden puute (17%). Myös
koronapandemia oli opettajien mukaan vaikuttanut siihen, ettei lähikontaktilajeja opetettu
koululiikunnassa. Kamppailulajien opetusta voitaisiin helpottaa lisäkoulutuksella tai
sisällyttämällä niitä liikunnanopettajien opintoihin. | fi |
dc.format.extent | 58 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | liikunnanopetus | |
dc.title | Kamppailulajien opetus koululiikunnassa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202106223961 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | toisen asteen koulutus | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.subject.yso | koululiikunta | |
dc.subject.yso | kamppailulajit | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | nyrkkeily | |
dc.subject.yso | budolajit | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |