dc.contributor.advisor | Lonkila, Markku | |
dc.contributor.author | Alvejärvi, Johanna | |
dc.date.accessioned | 2021-06-22T05:32:32Z | |
dc.date.available | 2021-06-22T05:32:32Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76764 | |
dc.description.abstract | Maisterintutkielmani käsittelee tragediauutisoinnin esitystapoja. Tavoitteena on selvittää, millaisista näkökulmista media käsittelee Kuopion kouluiskua ja kuinka nämä esitystavat näyttäytyvät lukijoille. Analyysi pohjautuu sosiologi Erving Goffmanin (1922–1982) vuonna 1974 esittelemään kehysanalyysiin. Kehysanalyysin ajatus on, että ihmiset tulkitsevat tilanteita erilaisten ennakko-oletusten mukaan. Nämä ennakko-oletukset tilanteesta luovat kehykset, joiden raameissa yksilö toimii ja ajattelee. Kehykset sekä pohjautuvat että vaikuttavat ihmisten ajatusmalleihin ja toimintatapoihin.
Tutkielman päämäärä on selvittää, missä erilaisissa kehyksissä Kuopion kouluiskun uutisointi tapahtuu neljällä eri uutissivustolla; Savon Sanomissa, Helsingin Sanomissa, Ilta-Sanomissa ja Ylellä. Aluksi lähestyn koulusurmia ja tragediauutisointia erillisinä ilmiöinä teoriatasolla jonka jälkeen esittelen aiempia tutkimuksia koulusurmista ja median roolista näissä tragedioissa.
Analyysiosiossa esittelen löytämäni kehykset: selviytymisen kehyksen, informatiivisuuden kehyksen ja käsittämisen kehyksen ja analysoin näitä erikseen sekä suhteessa toisiinsa. Kehysten lisäksi tuloksissa selviää, että medialla on kolme erilaista roolia jotka näyttäytyvät kahdessa kehyksessä kerrallaan. Nämä roolit nimeän sosiaaliseksi, perinteiseksi ja ohjaavaksi. Roolit kuvastavat median toimintasuhdetta yhteiskunnan jäseniin.
Voidaan todeta, että erilaisista kehyksistä käsin media rakentaa lukijoille todellisuutta tragediasta kolmella eri tavalla. Samalla se tarjoaa kansalle sen roolin, mitä se milloinkin tarvitsee, oli se sitten tunteita reflektoiva toveri, suuntaa näyttävä opas tai perinteinen tiedonvälittäjä. Tragedian keskellä media näyttäytyy muuntautumiskykyisenä toimijana, joka pyrkii selventämään syyt ja toteuttamaan jälkihoidon yhtenä yhteisönä. | fi |
dc.format.extent | 68 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | tragediauutisointi | |
dc.subject.other | kouluisku | |
dc.title | Kouluiskun kehykset : laadullinen analyysi Kuopion vuoden 2019 kouluhyökkäyksen mediarepresentaatioista | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202106223957 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Social Sciences and Philosophy | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Sosiologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Sociology | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 203 | |
dc.subject.yso | media | |
dc.subject.yso | koulusurmat | |
dc.subject.yso | kehysanalyysi | |
dc.subject.yso | uutisointi | |