Venäläisen rockin kehykset yhdysvaltalaisessa lehdistössä : Gorky Park Yhdysvalloissa 1988–1991
Okko, A. (2021). Venäläisen rockin kehykset yhdysvaltalaisessa lehdistössä : Gorky Park Yhdysvalloissa 1988–1991. Etnomusikologian vuosikirja, 33, 14-40. https://doi.org/10.23985/evk.102934
Julkaistu sarjassa
Etnomusikologian vuosikirjaTekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
© 2021 SES & Antti Okko
1980-luvun lopulla Mihail Gorbatšovin aloittamat reformit mahdollistivat venäläisten rockmuusikoiden lähdön ulkomaille. Moni suuntasi Yhdysvaltoihin, jossa glasnostin myötä oli herännyt runsaasti kiinnostusta venäläiseksi miellettyjä ilmiöitä kohtaan. Kiinnostus ilmeni kuitenkin ennen kaikkea mediassa, kaupallisen menestyksen jäädessä laihaksi. Yhdysvaltoihin saapuneet venäläiset rockyhtyeet saivatkin kaupalliseen suosioonsa nähden suhteettoman paljon huomiota osakseen erityisesti maan sanomalehdistössä. Artikkelissani tarkastelen ilmiötä moskovalaisen Gorky Park-yhtyeen kautta. Yhdysvaltalainen lehdistö käsitteli yhtyettä pääasiassa kahden kehyksen kautta. Kehitysoptimismi kehyksessä yhtye kehystettiin Neuvostoliiton muutoksen symboliksi. Kehystä luotiin antamalla paljon palstatilaa yhtyeen kitaristin demokratiaa ja rauhaa korostaville kommenteille, sekä korostamalla yhtyeen taustaa suhteessa sen soittamaan musiikkiin. Toisekseen yhtyettä käsiteltiin kapinalliskehyksen kautta, jonka avulla yhtye saatiin näyttämään vanhaa neuvostovaltaa vastustavilta dissidenteiltä, mikä todellisuudessa oli varsin kaukana totuudesta. Kehystä rakennettiin korostamalla yhtyeen itsenäisyyttä ja neuvostojärjestelmän vastaista luonnetta. Molemmat kehykset tukivat laajempaa narratiivia, jossa Venäjän oletettiin demokratisoituvan ja siirtyvän amerikkalaismalliseen markkinatalouteen. Rock-musiikin roolia nuorisokulttuurissa ja yhdistävänä tekijänä yli kansallisuusrajojen on pidetty merkittävänä, mutta vaikuttaa siltä, että ainakin tässä tapauksessa muusikoiden lähtömaa, ja erityisesti sen poliittinen konteksti määritteli vastaanoton sävyn.
...
Julkaisija
Suomen etnomusikologinen seuraISSN Hae Julkaisufoorumista
0783-6821Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/102338709
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Punainen aalto : venäläisrokkarit Yhdysvalloissa 1986-1991
Okko, Antti (Suomen etnomusikologinen seura, 2021) -
Punainen Aalto – venäläisrokkarit Yhdysvalloissa 1986–1991
Okko, Antti (2020)Venäläisen populaarimusiikin suosio venäjänkielisen maailman ulkopuolella on ollut äärimmäisen heikkoa. Kuvaavaa on, että 144-miljoonaisen kansan menestys kansainvälisillä listoilla on jäänyt pahoin jälkeen esimerkiksi ... -
Muutosta vaativat sydämemme – mutta millaista?
Okko, Antti (Taideyliopisto, 2022)Rockin ja politiikan suhde oli kompleksinen Neuvostoliitossa, jossa kukoisti omalaatuinen rockkulttuuri aina 1960-luvulta alkaen. Antti Okko luo kirjoituksessaan katsauksen muusikoiden elämään neuvosto- ja nykytodellisuuksissa. -
FBI ja taidevarkaudet yhdysvaltalaisessa lehdistössä
Inkinen, Rosalma (2022)Kandidaatintyössäni tarkastelen FBI:n ja taidevarkauksien suhdetta yhdysvaltalaisen sanomalehtiaineiston kautta vuosina 1953–2003. Pohdin myös FBI:n julkisuuskuvan muodostumista 1900-luvulla. -
ГЕНДЕРНОЕ ВОСПИТАНИЕ ДЕВОЧЕК И МАЛЬЧИКОВ В РОССИИ, И ПОЛОВЫЕ РОЛИ МУЖЧИНЫ И ЖЕНЩИНЫ В РУССКОМ ОБЩЕСТВЕ
Rozikov, Mataleena (2019)Tutkielman oletuksena on, että kasvatus on Venäjällä sukupuolittunutta, ja että sukupuolen ilmiasu on Venäjällä rajoitetumpaa kuin monissa länsimaissa. Syitä tähän ovat muun muassa länsimaissa vaikuttava feminismi, joka ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.