Show simple item record

dc.contributor.advisorLonkila, Markku
dc.contributor.authorAlvejärvi, Johanna
dc.date.accessioned2021-06-22T05:32:32Z
dc.date.available2021-06-22T05:32:32Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76764
dc.description.abstractMaisterintutkielmani käsittelee tragediauutisoinnin esitystapoja. Tavoitteena on selvittää, millaisista näkökulmista media käsittelee Kuopion kouluiskua ja kuinka nämä esitystavat näyttäytyvät lukijoille. Analyysi pohjautuu sosiologi Erving Goffmanin (1922–1982) vuonna 1974 esittelemään kehysanalyysiin. Kehysanalyysin ajatus on, että ihmiset tulkitsevat tilanteita erilaisten ennakko-oletusten mukaan. Nämä ennakko-oletukset tilanteesta luovat kehykset, joiden raameissa yksilö toimii ja ajattelee. Kehykset sekä pohjautuvat että vaikuttavat ihmisten ajatusmalleihin ja toimintatapoihin. Tutkielman päämäärä on selvittää, missä erilaisissa kehyksissä Kuopion kouluiskun uutisointi tapahtuu neljällä eri uutissivustolla; Savon Sanomissa, Helsingin Sanomissa, Ilta-Sanomissa ja Ylellä. Aluksi lähestyn koulusurmia ja tragediauutisointia erillisinä ilmiöinä teoriatasolla jonka jälkeen esittelen aiempia tutkimuksia koulusurmista ja median roolista näissä tragedioissa. Analyysiosiossa esittelen löytämäni kehykset: selviytymisen kehyksen, informatiivisuuden kehyksen ja käsittämisen kehyksen ja analysoin näitä erikseen sekä suhteessa toisiinsa. Kehysten lisäksi tuloksissa selviää, että medialla on kolme erilaista roolia jotka näyttäytyvät kahdessa kehyksessä kerrallaan. Nämä roolit nimeän sosiaaliseksi, perinteiseksi ja ohjaavaksi. Roolit kuvastavat median toimintasuhdetta yhteiskunnan jäseniin. Voidaan todeta, että erilaisista kehyksistä käsin media rakentaa lukijoille todellisuutta tragediasta kolmella eri tavalla. Samalla se tarjoaa kansalle sen roolin, mitä se milloinkin tarvitsee, oli se sitten tunteita reflektoiva toveri, suuntaa näyttävä opas tai perinteinen tiedonvälittäjä. Tragedian keskellä media näyttäytyy muuntautumiskykyisenä toimijana, joka pyrkii selventämään syyt ja toteuttamaan jälkihoidon yhtenä yhteisönä.fi
dc.format.extent68
dc.language.isofi
dc.subject.othertragediauutisointi
dc.subject.otherkouluisku
dc.titleKouluiskun kehykset : laadullinen analyysi Kuopion vuoden 2019 kouluhyökkäyksen mediarepresentaatioista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106223957
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSosiologiafi
dc.contributor.oppiaineSociologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi203
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysokoulusurmat
dc.subject.ysokehysanalyysi
dc.subject.ysouutisointi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record