Case: koronan aiheuttaman etäopetuksen vaikutukset opiskelijoiden kokemukseen hyvinvoinnista ammatillisessa koulutuksessa
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Koronapandemia aiheutti pitkän etäopetusjakson ammatillisessa koulutuksessa. Tässä tutkimuksessa kartoitettiin opiskelijoiden opintojen sujumista ja opiskelijoiden hyvinvointia tapaustutkimuksella maaliskuussa 2021 yli vuoden jatkuneen etäopetusjakson jälkeen. Tutkimuksessa kerättiin tiedot verkossa olleella kyselylomakkeella Gradia Jyväskylän auto-, sähkö-, ict- ja logistiikka-alojen opiskelijoilta (N=215). Kyselyn vastausprosentti oli 17,7 %. Opiskelijoiden hyvinvointi jakautui epätasaisesti. Runsas puolet opiskelijoista määritteli itsensä hyvinvoiviksi ja kolmasosa piti itseään väsyneinä sekä uupuneina. Puolet opiskelijoista ilmoitti, että heidän opintonsa olivat edenneet suunnitellusti. Motivaatio-ongelmat nousivat esiin merkittävänä haasteena etäopiskelun sujumiselle. Opiskelijoiden hyvinvoinnin ja opintojen etenemisen välillä oli erittäin merkitsevä riippuvuus. Hyvin voivien opiskelijoiden opinnot olivat edenneet selvästi paremmin. Koulutehtävien kanssa apua tarvitsi vajaa viidesosa vastanneista ja jaksamiseensa apua tarvitsi 13,5 % vastaajista. Jaksamiseen apua tarvinneista suuri osa tarvitsi apua myös koulutehtäviin. Mitä suurempi avun tarve opiskelijalla oli, sen vaikeampi hänen oli pyytää apua. Avun pyytämisen vaikeus oli tässä tutkimuksessa kasvanut moninkertaiseksi aikaisempaan koronaa edeltäneeseen tutkimukseen verrattuna.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28103]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden uraohjaus ammatillisessa koulutuksessa
Seppälä, Milla (2019)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella ammatillisessa koulutuksessa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden uraohjausta nuorten kanssa toimivien asiantuntijoiden näkökulmasta. Uraohjaus on ammatillisen koulutuksen ... -
Maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden tasa-arvoisen osallisuuden tukeminen ammatillisessa koulutuksessa
Mustonen, Sanna; Puranen, Pauliina; Suni, Minna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)Työelämässä tarvittavan kielitaidon haltuunotto edellyttää tasa-arvoista osallisuutta ja monipuolisia mahdollisuuksia käyttää kieltä jo ammatillisten opintojen aikana. Tässä artikkelissa tarkastellaan käytänteitä, jotka ... -
Tavalliseen opetusryhmään integroitujen S2-opiskelijoiden arviointi ammatillisessa koulutuksessa
Laaksonen, Roosa (2017)Tutkin maisterintutkielmassani tavalliseen opetusryhmään integroitujen suomi toisena kielenä (S2) -opiskelijoiden arviointia ja sen käytänteitä ammatillisessa koulutuksessa sekä äidinkielenopettajien että ammattiaineiden ... -
Yksilön ja yhteisön kielitaitoa : maahanmuuttajaopiskelijoiden kertomuksia kommunikointihalukkuudestaan ja käsityksistään suomesta opiskelukielenä ammatillisessa koulutuksessa
Kulju, Jonna (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2016)The present study focuses on three immigrants' narratives about Finnish at vocational education. The aim is to investigate how immigrants narrate about willingness to communicate and learner beliefs and how they portray ... -
Opiskelijan osallistaminen ja vaikuttamismahdollisuudet ammatillisessa koulutuksessa
Arkko, Marko (2020)Euroopan unionin laajuinen huoli on ollut lapsien ja nuorten oppiminen kouluissa ja oppilaitoksissa osaksi demokraattista yhteiskuntaa. Suomessa lainsäädäntö velvoittaa oppilaitoksia huomioimaan opiskelijan osallistamisen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.