How Nordic airlines maintain and defend their legitimacy through corporate purpose
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämä tutkimus on toteutettu kiinnostuksesta yrityksen tarkoitusta ja se määritelmää kohtaan. Yrityksen tarkoitusta on terminä käytetty tutkimuksessa jo pitkään, mutta sen määritelmästä ja merkityksestä on ollut vaihtelevia käsityksiä. Yrityksen tarkoituksen vaikutuksia sen toimintaan ja toiminnan oikeutukseen on ollut haastava osoittaa tarkoituksen subjektiivisuuden ja vertailutietojen puutteiden vuoksi, mutta sillä katsotaan kuitenkin olevan yhteys taloudelliseen menestykseen ja yrityksen elinkaaren pituuteen. Tässä tutkimuksessa tutkitaan yrityksen tarkoitusta ja sen kautta rakentuvaa legitimiteettiä lentoyhtiöiden näkökulmasta. Lentoyhtiöiden toiminnan vaikutuksista, eettisyydestä ja viestinnästä on tehty aiempaa tutkimusta, mutta vähemmän on kiinnitetty huomiota siihen, millaisena lentoyhtiöt esittävät tarkoituksensa yhteiskunnassa ja millä tavoin siitä tarkoituksesta luodaan yleisesti hyväksytty eli legitiimi kuva. Tässä tutkimuksessa huomio kiinnittyy lentoyhtiöiden viestimään tarkoitukseen ja sen legitimiteettiperustaan. Tutkimus tarkastelee sekä tarkoituksen muodostumista, että legitimiteetin rakentumista lentoyhtiöiden tekstien perusteella. Yrityksen tarkoitus määritellään aiempaa tutkimusta hyödyntäen. Tutkimuksen teoriataustana toimii institutionaalinen teoria, jonka kautta määritellään myös legitimiteetin käsite. Tutkimuksen kannalta keskeisimmät teoreettiset mallit ovat legitimiteettistrategiat, jotka kuvaavat legitimiteetin rakentumista. Tässä tutkimuksessa tarkoituksen ja legitimiteetin myötä huomio kiinnittyy myös yritysetiikkaan ja sen vaikutuksiin tarkoituksen ja legitimiteetin osalta. Tutkimus on laadullinen, tulkitseva ja kriittinen. Metodina tutkimuksessa on käytetty kriittistä sisällönanalyysia, jonka kautta lentoyhtiöiden yrityksen tarkoitus on pyritty hahmottamaan. Sisällönanalyysin kautta on pystytty tutkimaan yhteiskunnan itsestäänselvyyksiä, valtasuhteita ja sosiaalisia odotuksia yrityksiä kohtaan. Tutkimuskysymysten kautta pyritään luomaan kuva lentoyhtiöiden yrityksen tarkoituksesta ja tunnistamaan sen tukena käytettäviä legitimointistrategioita. Tutkimuksen kohteena olevien lentoyhtiöiden tarkoitusta ja legitimiteettiä tutkitaan niiden omien verkkosivujen tekstisisältöjen pohjalta. Tutkimuksessa muodostui neljä sisällönanalyysin yläluokkaa, joiden varaan lentoyhtiöt rakensivat tarkoitustaan. Nämä ovat Lentoyhtiön yksilöityminen ja erottuminen kilpailijoista, Lentäminen osana infrastruktuuria, Lentoyhtiö vastuullisena toimijana sisäisesti sekä Lentoyhtiön strategia ja kestävän kehityksen toimet. Lentoyhtiöiden huomattiin käyttävän eniten rationalisoinnin ja moralisoinnin legitimointistrategioita, mutta myös auktorisoinnin, narrativisoinnin ja normalisoinnin legitimointistrategiat tunnistettiin materiaalista. Tämän lisäksi tutkimuksessa havaittiin legitimointistrategioiden alastrategioita, jotka olivat ominaisia lentoyhtiöille. Tutkimuksen tulokset tarjoavat uutta tietoa yrityksen tarkoituksen muodostumisesta ja strategioista, joilla tätä tarkoitusta pyritään oikeuttamaan yhteiskunnassa. Tulevaisuudessa tätä tutkimusaihetta voitaisiin syventää esimerkiksi tekemällä tutkimusta eri toimialan yritysten parissa ja ottamalla huomioon myös yrityksen sidosryhmät sen legitimiteettiä arvioidessa. Jatkotutkimusta voitaisiin tehdä myös siitä vastaako yrityksien viestimä tarkoitus todellisuutta ja kuinka se näkyy käytännössä.
...
This study has been conducted out of an interest in the purpose of a company and its definition. The purpose of a company has been used in research for a long time, but there have been mixed perceptions of its definition and meaning. The effects of a company 's intent on its operations and the legitimacy of its operations have been challenging to demonstrate due to the subjectivity of the purpose and the lack of comparative information, but it is considered to be linked to financial success and the life cycle of the enterprise. This study examines the purpose of a company and the legitimacy it builds from the perspective of airlines. There has been previous research on the impact, ethics and communication of airline operations, but less attention has been paid to how airlines present their purpose in society and how to create a generally accepted or legitimate image of that purpose. In this study, attention is drawn to the purpose communicated by airlines and its basis for legitimacy. The study examines both the formation of purpose and the building of legitimacy on the basis of airline texts. The purpose of the company is determined using previous research. The theoretical background of the research is institutional theory, through which the concept of legitimacy is also defined. The most important theoretical models for the research are legitimacy strategies that describe the construction of legitimacy. In this study, with purpose and legitimacy, attention is also paid to business ethics and its implications for purpose and legitimacy. The research is qualitative, interpretive and critical. The method used in the study is critical content analysis, through which the purpose of the airline company has been sought to be perceived. Through content analysis, it has been possible to study society's self-evident, power relations and social expectations of companies. The research questions aim to create a picture of the purpose of the airline company and to identify the legitimacy strategies used to support it. The purpose and legitimacy of the airlines under investigation will be examined on the basis of the textual content of their own websites. The study identified four upper categories of content analysis on which airlines built their purpose. These are the airline's identification and differentiation from competitors, flying as part of the infrastructure, the airline as a responsible operator internally, and the airline's strategy and sustainability measures. Airlines were found to use the most legitimation strategies for rationalization and moralization, but legitimation strategies for authorization, narratification, and normalization were also identified from the material. In addition to this, the study identified sub-strategies of legitimation strategies that were specific to airlines. The results of the study provide new insights into the formation of a company’s purpose and strategies that seek to justify that purpose in society. In the future, this research topic could be deepened, for example, by conducting research on companies in different industries and also taking into account the company's stakeholders when assessing its legitimacy. Further research could also be done on whether the purpose communicated by companies corresponds to reality and how it is reflected in practice.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Biofuels, carbon offsetting, climate-related financial disclosures and materiality in sustainability reporting in the airline industry
Vilén, Ella (2020)Nopeasti kasvava kaupallinen ilmailu aiheuttaa merkittävän osan maailmanlaajuisista ihmisen aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä. Lentoalan osuus ilmastonmuutoksesta li-sääntyy edelleen, jos jyrkkiä toimenpiteitä ei ... -
Strategic Corporate Activism in a Nordic Setting : Link Between Corporate Values and Activism
Nousiainen, Niina (2023)Samalla kun yhteiskunta kamppailee monia viheliäisiä ongelmia, kuten ilmastonmuutosta ja eriarvoisuutta vastaan, yritykset ottavat kantaa yhä enemmän yhteiskuntapoliittisiin keskusteluihin. Kun yritys ottaa kantaa ... -
How can stakeholders influence management’s commitment to sustainable development of a company?
Bilciurescu, Andreea (2021)Sustainability is a concept which is gaining more and more attention. The translation of sustainable development in the business context is done through Corporate Social Responsibility (CSR). CSR is widely studied in the ... -
Sustainability calling : an analysis of the sustainability initiatives of Globe Telecom, Inc. from 2011 to 2016
Abelita, Katharina (2019)As countries commit themselves to achieving a carbon-neutral society, companies are challenged to reduce their environmental impact. This study aims to analyse the sustainability initiatives of a Philippine-based ... -
CSR communications of real estate investment management companies
Hagan, Fanny (2022)Tutkielmassa tarkastellaan globaalien kiinteistösijoitusyhtiöiden yhteiskuntavastuuviestintää. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä yhteiskuntavastuun eri teemoja esiintyy sijoittajien viestinnässä ja millä viestinnän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.