dc.contributor.advisor | Marttunen, Miika | |
dc.contributor.author | Taipale, Anna-Riina | |
dc.date.accessioned | 2021-06-18T09:02:28Z | |
dc.date.available | 2021-06-18T09:02:28Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76706 | |
dc.description.abstract | Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli kuvata, miten opiskelijaäidit kokevat perheen ja yliopisto-opiskelun yhteensovittamisen. Perheiden hyvinvointi on jatkuvana yhteiskunnallisen keskustelun kohteena, ja keskustelun tueksi tarvitaan tutkimusta. Elinikäinen oppiminen on yleistynyt ja siihen kannustetaan, jolloin lisääntynyt opiskelu kasvattaa myös perheellisten opiskelijoiden määrää. Työn ja perheen yhteensovittamisen kysymysten tutkimisen ollessa yleisempää, on tärkeä tutkia myös perheen ja opiskelun yhteensovittamisen teemoja.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena tarkoituksena ymmärtää alle 30-vuotiaiden pikkulapsiperheellisten äitien kokemuksia. Aineisto kerättiin kymmenellä teemahaastattelulla, mikä on joustava menetelmä ja mahdollistaa tarkennusten tekemisen haastattelutilanteessa. Analysointimenetelmänä on käytetty teemoittelua.
Perheen ja yliopisto-opiskelun yhteensovittaminen onnistui suurimmalta osalta äideistä hyvin. Äidit olivat motivoituneita sovittamaan yhteen molemmat haaveensa. Opiskelun ja perheen yhteensovittamisen organisointi vaikutti siihen, oliko opiskelu
pää- vai sivutoimista. Opiskelijaäitien arkea kuvaakin äitiyden ja opiskelun tasapainottelu. Ajankäytön koettiin tehostuvan perheellisenä. Opiskelu oli haastavampaa, jos opintoja ei organisoitu erilliseksi opiskeluajaksi. Keskeisiä yhteensovittamiseen vaikuttavia tekijöitä olivat päivähoitoratkaisut, opiskelumotivaatio ja opintojen joustavuus. Perheellisten elämäntilanne vaikutti heidän osallisuuteen yliopistoyhteisössä.
Päivähoitojärjestelmä, jaetun vanhemmuuden hyödyntäminen, yliopiston joustavat oppimismenetelmät ja aikataulut edesauttavat yhteensovittamisen onnistumista ja mahdollistavat osallisuuden yliopistoyhteisöön. Näihin huomiota kiinnittämällä luodaan parempaa perhearkea opiskeleville perheellisille. Yhteiskunta voi tukea opiskelun ja perheen yhteensovittamista siihen myötämielisesti suhtautumalla, mahdollistamalla edullisen päivähoidon saatavuuden ja tukemalla jaettua vanhemmuutta. Näin edistetään perheellistymistä ja elinikäistä oppimista. | fi |
dc.format.extent | 105 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | opiskelijaäiti | |
dc.subject.other | perhearki | |
dc.title | Opiskelijaäitien kokemuksia perheen ja yliopisto-opiskelun yhteensovittamisesta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202106183902 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | äitiys | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.subject.yso | korkeakouluopiskelu | |
dc.subject.yso | opiskelu | |
dc.subject.yso | perheet | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | vanhemmuus | |
dc.subject.yso | yhteensovittaminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |