Musiikkiliikuntatuokioiden vaikutus alakoulun 5. luokan yhteisöllisyyteen
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä maisterintutkielmassani selvitän, millainen vaikutus musiikkiliikunnalla voi olla luokan yhteisöllisyyteen ja me-henkeen. Tutkimukseni on tapaustutkimus. Suunnittelen ja ohjaan musiikkiliikuntatuokioita eräälle 5. luokalle. Haastattelen kyseisen luokan opettajaa ennen tuokioita sekä tuokioiden jälkeen, ja selvitän hänen ajatuksiaan tuokioista ja niiden merkityksestä luokan yhteisöllisyyteen. Opettajan haastattelemisen lisäksi tutkin myös oppilaiden näkemyksiä kyselylomakkeiden avulla. Tutkimuksessani on läsnä myös stimulated recall -menetelmä (str-menetelmä), joka tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että musiikkiliikuntatuokiot videoidaan, ja videotallenteita käytetään loppuhaastattelun tukena.
Tämän tutkielman tulokset osoittavat, että musiikkiliikunnalla voi olla jonkinlainen rooli luokan yhteisöllisyyden ja me-hengen vahvistamisessa. Musiikkiliikunta itsessään ei ollut ainut yksittäinen tekijä, vaan luokan yhteisöllisyyteen vaikuttivat muutkin tekijät. Esimerkiksi keskustelu luokassa sekä friends-tunnit (eräänlaiset kaveritaitotunnit) yhdessä musiikkiliikuntatuokioiden kanssa auttoivat tässä tapauksessa kehittämään luokan yhteisöllisyyttä ainakin hieman eteenpäin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29529]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikkiliikunta tukemassa alakoulun musiikin opiskelua
Saari, Sanna-Maria (2019)Perehdyn tutkielmassani musiikkiliikuntaan. Otan selvää musiikkiliikunnan käsitteistä, keskeisistä ajatuksista ja pedagogisista periaatteista. Syvennyn Orff-pedagogiikkaan ja Dalcroze-pedagogiikkaan, jotka ovat olennaisessa ... -
Luokan uusi työkalu? : alakoulun opettajien kokemuksia älytaulusta
Leskinen, Kaisa (2012)Tiivistelmä Leskinen, Kaisa. LUOKAN UUSI TYÖKALU? – Alakoulun opettajien kokemuksia älytaulusta Kasvatustieteen pro gradu -työ Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitos, 2012. 57 sivua. Tässä pro gradu -työssä ... -
Yhteisöllisyys musiikinopetuksessa : alakoulun opettajien pedagogisia ratkaisuja yhteisöllisyyden näkökulmasta
Sipola, Ulla (2012)Tässä tutkielmassa selvitettiin, mikä on yhteisöllisyyden asema musiikintunneilla ja kuinka yhteisöllisyyttä voisi tukea musiikintunneilla. Yhteisöllisyydestä keskustellaan paljon, mutta se on käsitteenä epäselvä, ... -
Joulujuhlan elämyksellisyys ja yhteisöllisyys : alakoulun oppilaiden kokemuksia
Saarikoski, Aliisa (2024)Tutkin maisterintutkielmassani alakoulun oppilaiden kokemuksia joulujuhlan elämyksellisyydestä ja yhteisöllisyydestä. Selvitin, millaisia kokemuksia alakoulun oppilailla on joulujuhlan elämyksellisyydestä ja yhteisöllisyydestä. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.