Musiikkiliikunta tukemassa alakoulun musiikin opiskelua
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Perehdyn tutkielmassani musiikkiliikuntaan. Otan selvää musiikkiliikunnan käsitteistä, keskeisistä ajatuksista ja pedagogisista periaatteista. Syvennyn Orff-pedagogiikkaan ja Dalcroze-pedagogiikkaan, jotka ovat olennaisessa osassa suomalaista musiikkiliikuntakulttuuria.
Teen katsauksen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin 2014. Otan selvää, miten musiikin opetuksen kohdalla käsitellään musiikkiliikuntaa.
Lisäksi tutustun musiikkiliikunnan opetusmateriaaleihin. Käsittelen Marja-Leena Juntusen, Soili Perkiön ja Inkeri Simola-Isakssonin kirjoittamia teoksia Musiikkia liikkuen ja Musiikkia tanssien. Sen lisäksi, että tuon esille tekijöiden mietteitä, valikoin myös joitakin esimerkkiharjoituksia, jotka tuon esiin kuvien avulla.
Jatkon kannalta minua kiinnostaa musiikkiliikunnan yhteisöllistävä vaikutus. Musiikkiliikuntaa toteutetaan koulujen musiikintunneilla yhteisesti koko luokan kanssa, joten harjoituksilla voisi mielestäni olla potentiaalia luokan yhteishengen vahvistamisessa.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4579]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Musiikkiliikuntatuokioiden vaikutus alakoulun 5. luokan yhteisöllisyyteen
Saari, Sanna-Maria (2021)Tässä maisterintutkielmassani selvitän, millainen vaikutus musiikkiliikunnalla voi olla luokan yhteisöllisyyteen ja me-henkeen. Tutkimukseni on tapaustutkimus. Suunnittelen ja ohjaan musiikkiliikuntatuokioita eräälle 5. ... -
Laulava ja liikkuva lapsi : toiminnallisen laulunopetuksen materiaalipaketti alakouluun
Kartiovaara, Sanna (2015)Lapselle liike on luontaisin tapa ilmentää musiikkia. Myös laulaminen ja oman äänen käyttö on läsnä lapsen elämässä pienestä pitäen. Koulun musiikintunnilla voisi hyödyntää lapsen luontaista intoa liikkua ja laulaa ...