Musiikkiluokka osana koulun toimintakulttuuria : tapaustutkimus Savonlinnan musiikkiluokista
Olen tehnyt tutkimuksen musiikkiluokkien vaikutuksesta koulun toimintakulttuuriin lukuvuoden 2020–2021 aikana. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus musiikkiluokkatoiminnasta Savonlinnan Talvisalon koulun Heikinpohjan yksikössä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten musiikkiluokat vaikuttavat koulun toimintakulttuuriin, tarkemmin ottaen, miten musiikkiluokat näkyvät ja vaikuttavat koulun toiminta- ja juhlakulttuurissa.
Käsittelen tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä musiikinopetusta, musiikkiluokkien historiaa ja nykypäivää sekä musiikkiluokkalaisia koskevia tutkimuksia ja asiakirjoja toimintakulttuuriin, arvoihin sekä tapa- ja juhlakulttuuriin liittyvien tutkimusten rinnalla. Tapaustutkimuksen luonteeseen viitaten painotan teoreettisessa viitekehyksessä Savonlinnan musiikkiluokkien historiaa ja nykypäivää.
Toteutin tutkimuksen, koska musiikkiluokkien vaikutusta koulun toimintakulttuuriin on tutkittu vähän. Halusin tutkimuksen myötä herättää keskustelua musiikin ja musiikkiluokkien positiivisista vaikutuksista niin yksilön kuin yhteisön tasolla, ja luoda samalla uutta tietoa musiikkiluokista osana koulun toimintakulttuuria.
Haastattelin tutkimuksen empiirisessä osassa Talvisalon koulun Heikinpohjan yksikön apulaisrehtoria teemahaastattelua käyttäen. Toteutin tutkimuksessa konstruktivistista lähestymistapaa tutkimalla apulaisrehtorin käsityksiä ja mielipidettä koulun toimintakulttuurista, arvoista, tapa- ja juhlakulttuurista sekä musiikkiluokkalaisista osana koulun toimintakulttuuria. Toteutin aineiston analyysin sisällönanalyysillä ja vertasin tuloksia teoreettiseen viitekehykseen.
Tuloksista kävi ilmi, että musiikkiluokilla on positiivisia vaikutuksia koulun toimintakulttuuriin. Musiikkiluokkatoiminnan myötä taito- ja taideaineiden sekä musiikin ja luovuuden arvostus on noussut koko tutkimuskoulussa, ja musiikkiluokat ovat nostaneet koko koulun profiilia. Koulun juhlien tason on koettu nousseen ja musiikkiesitysten heijastevaikutusten myötä myös muiden oppilaiden kiinnostus musiikin oppimista ja soittamista kohtaan on kasvanut. Musiikinopettajalla nähtiin olevan suuri merkitys oppilaiden esiintymiskokemusten ja - tilaisuuksien syntymiselle.
Näen myöhemmän tutkimuksen haasteena tutkimuksen laajentamista eri musiikkiluokkakoulujen toimintakulttuureja vertailevaksi, jolloin voisin luoda ehdotuksia musiikkiluokkakoulujen toimintamalleiksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikillinen elämänkaari alakoulusta aikuisuuteen : tapaustutkimus musiikkiluokan merkityksestä ja musiikillisista elämäntarinoista
Pitkänen, Kirsi (2014)Tutkimuksen lähtökohtana ovat myönteiset muistot alakoulun musiikkiluokasta ja musiikin merkityksestä yksilön elämänkaaressa. Tutkimuksessa kartoitetaan muistoja musiikkiluokasta, musiikkiluokan merkitystä musiikillisessa ... -
Musiikinopettaja keskellä äänten valtatietä! : tapaustutkimus: musiikinopettajan kokema melu ja melualtistuminen
Ruippo, Selma (2022)Musiikinopettajan ammattikuvaan kuuluu kasvatus- ja opetustyötä, jonka meluympäristö voi vaihdella tunneittain. Oppitunnit pitävät sisällään opetussuunnitelman mukaisesti moninaisia keinoja toteuttaa musiikillista toimintaa ... -
Musiikki osana alkuopetuksen arkea ja toimintakulttuuria
Heikinmäki, Maija; Läspä, Venla (2024)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokanopettajat ilmentävät kokemuksiaan musiikin käytöstä alkuopetuksessa ja luokan toimintakulttuurissa. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita selvittämään, onko musiikilla ... -
Yhteismusisointi vuorovaikutustapoja kehittämässä : jammailua koulussa ja firman palaverissa.
Hämäläinen, Matias (2020)Tämä kandidaatintutkielma on kartoittava tutkimus, jossa pohdin ja selvitän yhteismusisointitilanteiden myötä avautuvia mahdollisuuksia tuoda tarkastelun alaiseksi ihmistenvälisiä vuorovaikutustapoja, sekä mahdollisia ... -
Säveltäminen alakoulun musiikkiluokilla : sävellyttäminen ja sävellyttäjätyypit
Haaja, Ronja (2020)Tutkielma käsittelee säveltämistä musiikkiluokan opettajan näkökulmasta ja sävellyttäjän roolia. Tutkielmassa pyrin selvittämään, mikä on opettajan sävellyttäjätyyppi sekä millainen on hyvä sävellyttäjä. Aineistosta nousi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.