Musiikkiluokka osana koulun toimintakulttuuria : tapaustutkimus Savonlinnan musiikkiluokista

Abstract
Olen tehnyt tutkimuksen musiikkiluokkien vaikutuksesta koulun toimintakulttuuriin lukuvuoden 2020–2021 aikana. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus musiikkiluokkatoiminnasta Savonlinnan Talvisalon koulun Heikinpohjan yksikössä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten musiikkiluokat vaikuttavat koulun toimintakulttuuriin, tarkemmin ottaen, miten musiikkiluokat näkyvät ja vaikuttavat koulun toiminta- ja juhlakulttuurissa. Käsittelen tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä musiikinopetusta, musiikkiluokkien historiaa ja nykypäivää sekä musiikkiluokkalaisia koskevia tutkimuksia ja asiakirjoja toimintakulttuuriin, arvoihin sekä tapa- ja juhlakulttuuriin liittyvien tutkimusten rinnalla. Tapaustutkimuksen luonteeseen viitaten painotan teoreettisessa viitekehyksessä Savonlinnan musiikkiluokkien historiaa ja nykypäivää. Toteutin tutkimuksen, koska musiikkiluokkien vaikutusta koulun toimintakulttuuriin on tutkittu vähän. Halusin tutkimuksen myötä herättää keskustelua musiikin ja musiikkiluokkien positiivisista vaikutuksista niin yksilön kuin yhteisön tasolla, ja luoda samalla uutta tietoa musiikkiluokista osana koulun toimintakulttuuria. Haastattelin tutkimuksen empiirisessä osassa Talvisalon koulun Heikinpohjan yksikön apulaisrehtoria teemahaastattelua käyttäen. Toteutin tutkimuksessa konstruktivistista lähestymistapaa tutkimalla apulaisrehtorin käsityksiä ja mielipidettä koulun toimintakulttuurista, arvoista, tapa- ja juhlakulttuurista sekä musiikkiluokkalaisista osana koulun toimintakulttuuria. Toteutin aineiston analyysin sisällönanalyysillä ja vertasin tuloksia teoreettiseen viitekehykseen. Tuloksista kävi ilmi, että musiikkiluokilla on positiivisia vaikutuksia koulun toimintakulttuuriin. Musiikkiluokkatoiminnan myötä taito- ja taideaineiden sekä musiikin ja luovuuden arvostus on noussut koko tutkimuskoulussa, ja musiikkiluokat ovat nostaneet koko koulun profiilia. Koulun juhlien tason on koettu nousseen ja musiikkiesitysten heijastevaikutusten myötä myös muiden oppilaiden kiinnostus musiikin oppimista ja soittamista kohtaan on kasvanut. Musiikinopettajalla nähtiin olevan suuri merkitys oppilaiden esiintymiskokemusten ja - tilaisuuksien syntymiselle. Näen myöhemmän tutkimuksen haasteena tutkimuksen laajentamista eri musiikkiluokkakoulujen toimintakulttuureja vertailevaksi, jolloin voisin luoda ehdotuksia musiikkiluokkakoulujen toimintamalleiksi.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2021
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106183871Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share