Senioreiden monikanavainen ostopäätösprosessi ja asiakaskokemus vähittäiskaupassa
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Vähittäiskauppa on jo pidemmän aikaa ollut murroksessa teknologian mahdollistaessa uusia kanavia ostamiseen. Monikanavainen ostaminen, jossa ostoprosessin aikana käytetään eri kanavia ajasta ja paikasta riippumatta on pysyvästi muuttanut ihmisten ostokäyttäytymistä. Monikanavaisuus siis mahdollistaa ostoprosessin, jossa kuluttaja voi käyttää itselleen mieluisia kanavia.
Perinteisesti ostokäyttäytymistä on tutkittu työikäisen väestön keskuudessa ja tutkimukset senioreiden ostokäyttäytymisetä ovat jääneet vähäisiksi. Erityisesti senioreiden monikanavaista ostamista ei ole juurikaan tutkittu. Ikääntyvän väestön osuus on kuitenkin kasvussa niin Suomessa kuin muissakin kehittyneissä maissa. Monikanavaisen ostamisen kasvun ja ikääntyvän väestön yhdistelmä on mielenkiintoinen aihe markkinoinnin näkökulmasta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa, millainen on senioreiden monikanavainen ostopäätösprosessi ja asiakaskokemus vähittäiskaupassa.
Tutkimukseen haastateltiin 11 yli 65-vuotiasta henkilöä, joista seitsemän oli naisia ja 4 miehiä. Haastatteluiden edellytyksenä oli, että henkilöillä on jonkinlaista kokemusta monikanavaisesta ostamisesta. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluna, jossa pääteemoja olivat ostopäätösprosessi, asiakaskokemus ja monikanavaisuus.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että monikanavaisuutta hyödynnetään eniten tiedon etsimisen ja vaihtoehtojen vertailun vaiheissa, mutta verkko-ostaminen koetaan vieraana ja osto tapahtuu useimmiten myymälässä. Isommissa ostopäätöksissä tukeudutaan henkilökohtaisiin lähteisiin ja myyjän osallisuus ostoprosessissa on tärkeää. Suurin osa vastaajista on kiinnostunut kehittämään omia teknologisia taitoja ja siten lisäämään monikanavaisuutta ostamisessa. Perinteinen myymälässä tapahtuva kaupankäynti koetaan kuitenkin miellyttävimpänä ja siihen liittyy myös tärkeä sosiaalinen ulottuvuus.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Reinforcement of brand relationships in an omnichannel environment : a qualitative study on clothing shopping
Paananen, Tiina; Kemppainen, Tiina; Frank, Lauri; Holkkola, Matilda; Mali, Eveliina (Association for Information Systems, 2022)Today’s brands operate in an omnichannel environment consisting of different online and offline channels where the brand can be experienced. This qualitative study investigates brand relationship reinforcement in the ... -
The Cross-Channel Effects of In-Store Customer Experience in the Case of Omnichannel Fashion Retailing in Finland
Makkonen, Markus; Frank, Lauri; Paananen, Tiina; Holkkola, Matilda; Kemppainen, Tiina (University of Maribor, 2023)Although omnichannel retailing has emerged as a popular research topic in academic research, there are still gaps in our understanding of this phenomenon. One such gap concerns omnichannel customer experience and particularly ... -
Factors affecting brick and mortar channel choice in an omnichannel environment
Helke, Iida (2018)Digitalisaation myötä monet nykypäivän kauppiaat joutuvat tekemään valintoja sen suhteen, missä kanavissa he ovat tarjolla. Pelkän kivijalkakaupan kautta toimiminen ei enää riitä. Asiakkaat ovat aktiivisia sekä digitaalisissa ... -
The impact of store atmospherics and store layout on customer behavior in a hardware store retail setting : case: do-it-yourself store
Skottman, Timo (2015)Comprehensive apprehension of retail establishment’s atmosphere’s effects on its cus-tomers’ overall perceptions of the store and thus purchasing behavior is an essential goal for any retailer, yet the previous marketing ... -
Omnichannel experience : Towards successful channel integration in retail
Tyrväinen, Olli; Karjaluoto, Heikki (Westburn Publishers Ltd., 2019)This study examines omnichannel experiences in retail. The retail market has changed significantly since digitalisation: internet markets reveal price differences, provide product information, and offer comparison ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.