dc.contributor.advisor | Saarikallio, Suvi | |
dc.contributor.advisor | Iikkanen, Päivi | |
dc.contributor.author | Manninen, Reetta | |
dc.date.accessioned | 2021-06-17T10:55:03Z | |
dc.date.available | 2021-06-17T10:55:03Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76655 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkielmassa tarkasteltiin opiskelijoiden näkemyksiä musiikin käytöstä englannin opiskelussa. Musiikin ja kielen yhteyksiä on tutkittu laajasti, ja on todettu, että musiikki on monipuolinen työkalu kielten opiskelussa. Opiskelijoiden näkökulmasta aihetta on kuitenkin tutkittu hyvin vähän. Tässä tutkielmassa selvitettiin, millaisia kokemuksia opiskelijoilla on musiikin käyttämisestä englannin opiskelussa vapaa-ajalla sekä koulukontekstissa, millaisia hyötyjä he näkevät musiikilla olevan englannin oppimisessa ja mitä muita toiveita tai ideoita heillä on liittyen musiikin käyttöön englannin oppitunneilla.
Tutkimus perustui kvalitatiivisiin menetelmiin. Aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoituina yksilö- ja ryhmähaastatteluina. Haastateltavia oli yhteensä kolme ja he olivat lukion toisen vuosikurssin opiskelijoita. Aineisto kerättiin helmikuussa 2021 ja sen analyysissa hyödynnettiin laadullista sisällönanalyysia.
Tutkimustulokset osoittivat, että opiskelijoiden kokemukset musiikin käytöstä vapaa-ajalla olivat samankaltaisia: musiikkia käytettiin runsaasti. Kokemukset koulumaailmasta puolestaan vaihtelivat. Osalla kokemuksia oli vain vähän, kun taas osalla musiikkia oli käytetty oppitunneilla monipuolisemmin. Musiikilla nähtiin olevan lukuisia positiivisia vaikutuksia englannin opiskeluun ja oppimiseen niin kielen eri osa-alueiden oppimisen näkökulmasta kuin yleisesti opiskelua tehostavien seikkojenkin näkökulmasta. Opiskelijoiden mukaan musiikin avulla voidaan parantaa lausumista ja laajentaa sanavarastoa. Lisäksi musiikki voi toimia apuvälineenä keskittymisen, muistin ja mielialan kohentamisessa sekä sen hyödyntäminen voi kasvattaa motivaatiota englannin opiskelua kohtaan. Tutkimustuloksissa nousi esiin myös genrevalinnan ja oppilastuntemuksen tärkeys. Lisäksi opiskelijat esittivät esimerkkejä musiikkia hyödyntävistä harjoituksista, jotka voisivat heidän mielestään edistää kielen oppimista. | fi |
dc.format.extent | 60 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | English as a foreign language | |
dc.subject.other | music in foreign language learning | |
dc.subject.other | music in foreign language teaching | |
dc.title | Use of music in EFL learning : students’ perspective | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202106173852 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | kieltenopetus | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | language teaching | |
dc.subject.yso | music | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |