Use of music in EFL learning : students’ perspective
Tässä tutkielmassa tarkasteltiin opiskelijoiden näkemyksiä musiikin käytöstä englannin opiskelussa. Musiikin ja kielen yhteyksiä on tutkittu laajasti, ja on todettu, että musiikki on monipuolinen työkalu kielten opiskelussa. Opiskelijoiden näkökulmasta aihetta on kuitenkin tutkittu hyvin vähän. Tässä tutkielmassa selvitettiin, millaisia kokemuksia opiskelijoilla on musiikin käyttämisestä englannin opiskelussa vapaa-ajalla sekä koulukontekstissa, millaisia hyötyjä he näkevät musiikilla olevan englannin oppimisessa ja mitä muita toiveita tai ideoita heillä on liittyen musiikin käyttöön englannin oppitunneilla.
Tutkimus perustui kvalitatiivisiin menetelmiin. Aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoituina yksilö- ja ryhmähaastatteluina. Haastateltavia oli yhteensä kolme ja he olivat lukion toisen vuosikurssin opiskelijoita. Aineisto kerättiin helmikuussa 2021 ja sen analyysissa hyödynnettiin laadullista sisällönanalyysia.
Tutkimustulokset osoittivat, että opiskelijoiden kokemukset musiikin käytöstä vapaa-ajalla olivat samankaltaisia: musiikkia käytettiin runsaasti. Kokemukset koulumaailmasta puolestaan vaihtelivat. Osalla kokemuksia oli vain vähän, kun taas osalla musiikkia oli käytetty oppitunneilla monipuolisemmin. Musiikilla nähtiin olevan lukuisia positiivisia vaikutuksia englannin opiskeluun ja oppimiseen niin kielen eri osa-alueiden oppimisen näkökulmasta kuin yleisesti opiskelua tehostavien seikkojenkin näkökulmasta. Opiskelijoiden mukaan musiikin avulla voidaan parantaa lausumista ja laajentaa sanavarastoa. Lisäksi musiikki voi toimia apuvälineenä keskittymisen, muistin ja mielialan kohentamisessa sekä sen hyödyntäminen voi kasvattaa motivaatiota englannin opiskelua kohtaan. Tutkimustuloksissa nousi esiin myös genrevalinnan ja oppilastuntemuksen tärkeys. Lisäksi opiskelijat esittivät esimerkkejä musiikkia hyödyntävistä harjoituksista, jotka voisivat heidän mielestään edistää kielen oppimista.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Action-based Learning Supporting Student Agency : Perspectives from Early EFL Classrooms
Savo, Karoliina (2020)Huoli suomalaisten kielitaidon yksipuolistumisesta sai Suomessa syksyllä 2019 aikaan tarpeen uudistaa vieraiden kielten opetusta peruskouluissa. Tätä varten kyseisenä ajankohtana laadittiin dokumentti, Perusopetuksen ... -
An analysis of student preferred oral English teaching methods and their benefits in Finnish upper secondary schools
Tamminen, Tuulia (2021)Tämän kandidaatintutkielman aiheena on englannin kielen suullisen kielitaidon opetusmetodit. Tutkimuksen pääongelmana on suullisen kielitaidon opetuksen puute lukion englannin kielen opetuksen pakollisilla kursseilla. ... -
Finnish upper secondary school students’ perspectives on self-assessment of English oral skills
Suomalainen, Enni (2022)Itsearviointitaidot ja niiden kehittäminen ovat nykyään selkeä osa sekä perusopetuksen että lukion arviointikulttuuria (NCCBE 2016, NCCGUSE 2020). Esimerkiksi Nieminen (2019) on todennut, että itsearviointia on tärkeä ... -
The Effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) in Improving Students’ English Proficiency under Sino-foreigner Cooperative Education Context From Students’ Perspectives
Liu, Qirui (2019)This empirical study is intended to explore the effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) under the Sino-foreign cooperative education context from students’ perspectives in China. ... -
Language Ideology and Japan’s English Education Reform : A Critical Discourse Analysis of the Reporting in The Japan Times
Loisa, Janne (2019)Japanin englanninopetusjärjestelmää on pyritty uudistamaan lukuisia kertoja 1980-luvulta lähtien. Englannin kielen taitotaso on Japanissa kuitenkin edelleen yksi Aasian alhaisimpia, ja vuonna 2013 Japanin hallitus ryhtyi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.