Show simple item record

dc.contributor.authorLainejoki, Anu
dc.date.accessioned2021-06-16T11:37:45Z
dc.date.available2021-06-16T11:37:45Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76601
dc.description.abstractKielen opetus on siirtynyt kommunikatiiviseen opetukseen ja suullinen kielitaito nähdään nykyään hyvin tärkeänä osana kielen opintoja. Nykyinen Lukion opetussuunnitelman perusteet 2015, kuten myös tuleva Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019 ovat nostaneet suullisen kielitaidon tärkeäksi oppimiskohteeksi kielen opinnoissa. Myös suunnitteilla oleva suullinen koe osana kielten Ylioppilaskokeita on edistänyt suullisen kielitaidon tärkeyttä. Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään vastaavatko lukion kielten oppikirjat opetussuunnitelman vaateisiin suullisen kielitaidon osalta. Aineistona käytettiin Otavan Insights ja Ponjatno! -oppikirjoja. Tavoitteena oli selvittää, minkälaisia suullisia tehtäviä oppikirjoista löytyi. Tehtävät analysoitiin niiden sisällön ja mitä suullisen kielitaidon osa-alueita niissä harjoitellaan. Tehtävät analysoitiin myös niiden tehtävätyypin mukaan drilleihin, harjoituksiin ja tehtäviin (drills, exercises, tasks). Analysointi tapahtui laadullisen sisällön analyysin keinoin ja tulokset esiteltiin osin määrällisen tutkimuksen menetelmin. Tehtävien kategorioinnissa käytettiin osittain aiemmissa tutkimuksissa käytettyjä kategorioita. Tutkimuksessa ilmeni, että englannin oppikirjasarjassa osa suullisista tehtävistä olivat varsin kommunikatiivisia ja vaativat vapaata tuottoa. Suuri osa tehtävistä oli kuitenkin harjoituksia, joissa painopisteenä ei ole suullinen kielitaito vaan sanasto- ja rakenneharjoitukset. Venäjän oppikirjassa tehtävät eivät olleet kovin kommunikatiivisia. Suurin tehtävätyyppi oli drilli, joten tehtävät olivat hyvin mekaanisia. Molemmissa kirjasarjoissa muun muassa kommunikaatiostrategiat ja ei-verbaalinen viestintä jäivät varsin vähäiselle huomiolle. Vaikka molemmat kirjasarjat noudattavat Lukion opetussuunnitelman perusteiden 2015 määräyksiä koskien suullista kielitaitoa varsin hyvin, molemmissa on vielä kehitettävää.fi
dc.format.extent138
dc.language.isoen
dc.subject.otheroral skills
dc.subject.otheroral activities
dc.titleOral activities in English and Russian textbooks
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106163800
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysosuullinen kielitaito
dc.subject.ysokielitaito
dc.subject.ysopuhetaito
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysotextbooks
dc.subject.ysooral language skills
dc.subject.ysolanguage skills
dc.subject.ysooral communication skills


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record