Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKääntä, Leila
dc.contributor.advisorPiirainen-Marsh, Arja
dc.contributor.authorGirsén, Otto
dc.date.accessioned2021-06-15T09:30:33Z
dc.date.available2021-06-15T09:30:33Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76556
dc.description.abstractTämä tutkielma perehtyy pöytäroolipelien mahdolliseen hyödyntämiseen englannin kielen oppimisessa. Aihetta on tutkittu tähän mennessä kohtalaisen vähän ja tutkimuskirjallisuudessa on selvä aukko. Tästä huolimatta pöytäroolipelien pelaajamäärät kasvavat joka vuosi räjähdysmäisesti. Tämä osoittaa, että ilmiö on tutkimisen arvoinen myös kielenoppimisen näkökulmasta. Tässä laadullisessa tutkimuksessa toteutettiin kolmen pelikerran mittainen pöytäroolipelikokeilu neljälle korkeakouluopiskelijalle, joilla ei ollut suoraa kokemusta pöytäroolipeleistä. Nämä osallistujat myös kokivat omat englannin kielen taitonsa korkeintaan kohtalaisiksi. Kaikki pelikerrat videokuvattiin, ja jokaista osallistujaa haastateltiin erikseen joka pelikerran jälkeen. Pääsääntöisenä aineistona tutkimuksessa toimi tallennetut haastattelut pelikertojen jälkeen. Aineistosta oli tarkoituksena selvittää osallistujien näkemyksiä pöytäroolipelien soveltuvuudesta englannin oppimiseen ja niiden sisällyttämisestä perinteiseen luokkahuoneopetukseen. Aineisto analysoitiin pääsääntöisesti laadullisen sisällönanalyysin metodeilla. Tutkimuksen päätulokset osoittavat, että pöytäroolipelien pelaaminen englanniksi toimii hyvin englannin oppimisen keinona, johtuen etenkin kielenkäytön monipuolisuudesta ja pelaajien yhteistyöstä pelin aikana. Yllättävää oli kuitenkin, että osallistujat ilmaisivat pettymyksensä perinteiseen englannin luokkahuoneopetukseen Suomessa, johtuen etenkin vähäisestä improvisaation määrästä. Pöytäroolipelit voisivat paikata näitä puutteita, mutta etenkin nykyiset isot luokkahuonekoot ovat esteenä näiden pelien sujuvaan sisällyttämiseen. Johtuen pöytäroolipelien rajusta kasvusta, tulisi aihetta tutkia vielä suuremmilla osallistujamäärillä, jotta aiheesta saataisiin kattavampaa tutkimustietoa.fi
dc.format.extent62
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.titleTabletop role-playing games as tools for English learning and their potential implementation into classrooms in Finland
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106153757
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoroolipelit
dc.subject.ysopelit
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysodraamakasvatus
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysorole-playing games
dc.subject.ysogames
dc.subject.ysolanguage learning
dc.subject.ysodrama education
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot