dc.contributor.advisor | Kääntä, Leila | |
dc.contributor.advisor | Piirainen-Marsh, Arja | |
dc.contributor.author | Girsén, Otto | |
dc.date.accessioned | 2021-06-15T09:30:33Z | |
dc.date.available | 2021-06-15T09:30:33Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76556 | |
dc.description.abstract | Tämä tutkielma perehtyy pöytäroolipelien mahdolliseen hyödyntämiseen englannin kielen oppimisessa. Aihetta on tutkittu tähän mennessä kohtalaisen vähän ja tutkimuskirjallisuudessa on selvä aukko. Tästä huolimatta pöytäroolipelien pelaajamäärät kasvavat joka vuosi räjähdysmäisesti. Tämä osoittaa, että ilmiö on tutkimisen arvoinen myös kielenoppimisen näkökulmasta.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa toteutettiin kolmen pelikerran mittainen pöytäroolipelikokeilu neljälle korkeakouluopiskelijalle, joilla ei ollut suoraa kokemusta pöytäroolipeleistä. Nämä osallistujat myös kokivat omat englannin kielen taitonsa korkeintaan kohtalaisiksi. Kaikki pelikerrat videokuvattiin, ja jokaista osallistujaa haastateltiin erikseen joka pelikerran jälkeen. Pääsääntöisenä aineistona tutkimuksessa toimi tallennetut haastattelut pelikertojen jälkeen. Aineistosta oli tarkoituksena selvittää osallistujien näkemyksiä pöytäroolipelien soveltuvuudesta englannin oppimiseen ja niiden sisällyttämisestä perinteiseen luokkahuoneopetukseen. Aineisto analysoitiin pääsääntöisesti laadullisen sisällönanalyysin metodeilla.
Tutkimuksen päätulokset osoittavat, että pöytäroolipelien pelaaminen englanniksi toimii hyvin englannin oppimisen keinona, johtuen etenkin kielenkäytön monipuolisuudesta ja pelaajien yhteistyöstä pelin aikana. Yllättävää oli kuitenkin, että osallistujat ilmaisivat pettymyksensä perinteiseen englannin luokkahuoneopetukseen Suomessa, johtuen etenkin vähäisestä improvisaation määrästä. Pöytäroolipelit voisivat paikata näitä puutteita, mutta etenkin nykyiset isot luokkahuonekoot ovat esteenä näiden pelien sujuvaan sisällyttämiseen.
Johtuen pöytäroolipelien rajusta kasvusta, tulisi aihetta tutkia vielä suuremmilla osallistujamäärillä, jotta aiheesta saataisiin kattavampaa tutkimustietoa. | fi |
dc.format.extent | 62 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.title | Tabletop role-playing games as tools for English learning and their potential implementation into classrooms in Finland | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202106153757 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | roolipelit | |
dc.subject.yso | pelit | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | draamakasvatus | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | role-playing games | |
dc.subject.yso | games | |
dc.subject.yso | language learning | |
dc.subject.yso | drama education | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |