Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMunnukka, Juha
dc.contributor.authorRupponen, Pia
dc.date.accessioned2021-06-15T08:38:25Z
dc.date.available2021-06-15T08:38:25Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76540
dc.description.abstractPitkäaikaisten asiakassuhteiden luominen on monen yritysten välistä (B2B) kauppaa tekevän organisaation tärkein liiketoimintastrateginen tavoite. Asiakkaan kiinni pitämiseksi ja asiakkaan tarpeita ymmärtävän markkinoinnin tekemiseksi halutaan ymmärtää asiakkaan kokemaa arvoa ja arvon kokemisen lähteitä sekä kosketuspisteitä asiakkaan elinkaaren aikana. Tässä pro gradussa selvitettiin sitä, miten erään kansainvälisen ohjelmisto-alan yrityksen tuote ja palvelu toimii ajurina asiakassuhteeseen ja miksi asiakkaat haluavat tai eivät halua sitoutua uusintaoston myötä yritykseen. Tutkimuksessa hyödynnettiin viitekehyksenä ohjelmistoteollisuuteen tehtyä asiakassuhteen ominaisuuksien mallia. Toiseksi tutkittiin, millaista arvoa asiakassuhteessa koetaan ja kolmanneksi sitä, miten työn muuttujat, eli suhteen koettu arvo, tyytyväisyys ja luottamus korreloivat keskenään ja lopulta vaikuttavat asiakkaan haluun sitoutua asiakassuhteeseen. Sitoutuminen tulkittiin haluksi tehdä kauppaa uudelleenkin yrityksen kanssa, eli uusintaa asiakassuhde. Tutkimus oli kvantitatiivinen. Aineisto kerättiin verkkokyselyn avulla ja analysoitiin SmartPLS -ohjelmistoa hyödyntäen. Tutkimustulosten perusteella havaittiin, että ohjelmistoon ja yritykseen yleisesti liittyvä palvelu vaikutti tuotetta vahvemmin asiakkaan kokemukseen asiakassuhteen arvosta. Palvelu vaikutti myös tyytyväisyyden tunteisiin. Asiakassuhteen koetun arvon ja sitoutumisen välillä ei saavutettu yhteyttä. Sen sijaan tyytyväisyyden tuntemisen ja luottamuksen välinen yhteys todistettiin myös tämän ohjelmistoalan asiakkaiden keskuudessa. Myös suosittelujen merkitys asiakassuhteen ajurina korostui.fi
dc.format.extent67
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkoettu arvo
dc.titleOhjelmistoyrityksen asiakkaan kokeman asiakassuhteen arvon yhteys uusintaostoaikomukseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106153741
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysoyritysmyynti
dc.subject.ysosuhdemarkkinointi
dc.subject.ysoasiakkuus
dc.subject.ysotyytyväisyys
dc.subject.ysositoutuminen
dc.subject.ysoluottamus
dc.subject.ysoasiakkuudenhallinta
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot