Tiedonlouhinnan hyödyntäminen asiakkaan sitoutumisen tutkimisessa
Pro gradu -tutkielma käsittelee Knowledge Discovery in Databases (KDD) -prosessin soveltamista asiakkaan sitoutumisen tutkimiseen asiakkuuden elinkaaren eri vaiheissa. Tavoitteena on selvittää, voidaanko suurista sivukyseludatoista ja sosiaalisen median datoista saada tiedonlouhinnalla hyödyllistä tietoa asiakkaan sitoutumisesta KDD-prosessia seuraten. Lisäksi tutkielmassa selvitetään, millaisia muita reaaliaikaisia datoja ja menetelmiä
on käytetty sitoutumisen analysointiin. Empiiristen tulosten perusteella klusteroinnilla saadaan muodostettua asiakasryhmiä sitoutumisasteittain asiakkuuden elinkaaren eri vaiheissa tutkimalla reaaliaikaisten datojen erilaisia muunnoksia In this master’s thesis the Knowledge Discovery in Databases (KDD) process and its usage with customer engagement in different stages of the customer life cycle are discussed. The aim is to find out, whether KDD process and data mining can help to discover useful information from customer engagement by using large clickstream and social media data. In addition, the thesis explains what kind of non-purchase data and methods are used for analyzing the engagement. Based on empirical results, customers can be grouped according to the state of engagement by different transformations of non-purchase data using clustering.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kansainvälisten koulutusarvioiden vertailu koulutuksellisen tiedonlouhinnan keinoin
Wallden, Lasse Juhani (2016)Koulutusta ja eri ikäisten lasten akateemista suorituskykyä mittaavat tutkimustulokset ovat kiinnostavaa tarkasteltavaa monien alojen työntekijöille ja tutkijoille. Nykyään monet organisaatiot, kuten OECD (Organisation for ... -
Tiedonlouhinnan hyödyntäminen digitaalisessa markkinoinnissa
Korhonen, Teemu (2021)Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan kuinka tiedonlouhintaa voidaan hyödyntää digitaalisessa markkinoinnissa ja kuinka tiedonlouhinta-algoritmilla louhittua dataa voidaan hyödyntää asiakkaiden profiloinnissa. ... -
Research literature clustering using diffusion maps
Nieminen, Paavo; Pölönen, Ilkka; Sipola, Tuomo (Elsevier, 2013)We apply the knowledge discovery process to the mapping of current topics in a particular field of science. We are interested in how articles form clusters and what are the contents of the found clusters. A framework ... -
Ohjelmistoyrityksen asiakkaan kokeman asiakassuhteen arvon yhteys uusintaostoaikomukseen
Rupponen, Pia (2021)Pitkäaikaisten asiakassuhteiden luominen on monen yritysten välistä (B2B) kauppaa tekevän organisaation tärkein liiketoimintastrateginen tavoite. Asiakkaan kiinni pitämiseksi ja asiakkaan tarpeita ymmärtävän markkinoinnin ... -
Knowledge discovery using diffusion maps
Sipola, Tuomo (University of Jyväskylä, 2013)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.