Printtilehden tilaajien digisiirtymään vaikuttavat tekijät
Tekijät
Päivämäärä
2021Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Digitalisaation vaikutuksesta sanomalehtien ja aikakauslehtien kuluttajat siirtyvät yhä enemmissä määrin tilaamaan painetun lehden sijaan digilehtiä ja maksullisia verkkouutissisältöjä. Tämän seurauksena painettujen lehtien myyntimäärät ovat laskeneet samaan aikaan kun digitaalisten lehtien myyntimäärät nousseet. Tämä Pro Gradu -tutkielma käsittelee yhden suomalaisen lehtibrändin printtilehden tilaajien digisiirtymään vaikuttavia tekijöitä. Aiemmista tutkimuksista poiketen tässä tutkimuksessa on keskitytty tekijöihin, jotka liittyvät henkilöiden tilaushistoriaan. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää näistä tekijöistä tärkeimmät digisiirtymään vaikuttavat tekijät. Lisäksi tutkimuksessa analysoitiin vain printtilehden tilanneiden ja nipputilauksen eli sekä printti- että digitilauksen sisältävän tuotepaketin tilauksen tehneiden henkilöiden tilaushistorian tekijöitä ja tutkittiin näiden ryhmien välisiä eroavaisuuksia. Empiirinen tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja tutkimusotos oli yhteensä 16000 henkilöä yrityksen X asiakastietokannasta kerättynä. Näistä 8000 oli vain printtilehden tilaajia ja 8000 nipputilauksen tehneitä henkilöitä. Empiirisen tutkimuksen tuloksina voitiin todeta, että nipputilausta eniten selittävät muuttujat olivat logistisella regressiomallilla toteutettuna tutkittavan lehtibrändin printtitilausten keskipäivähinta, muiden lehtibrändien printtitilausjaksojen määrä sekä muiden lehtibrändien printtitilausten keskipäivähinta. Printtitilaajien ja nipputilaajien välisistä tilastollisista eroavaisuuksista voitiin todeta, että nipputilauksen tehneet henkilöt maksoivat päiväkohtaisesti laskettuna keskimäärin printtitilauksistaan enemmän niin tutkittavan lehtibrändin kuin myös muiden yrityksen X lehtibrändien tuotteista.
...
As the impact of digitalisation, consumers of newspapers and magazines are switching from print subscriptions to digital subscriptions. As a result, printed magazines sales volumes have decreased at the same time as the digital magazine sales volumes increased. This Master’s Thesis studies the factors affecting the digital transition of the Finnish newspaper brand subscribers. Unlike previous studies, this study has focused on factors related to individuals’ order history. The goal of the study was to find the most important factors affecting digital transition among these factors. In addition, the study compared and analyzed differences of factories’ mean and median between subscribers of print newspapers and subscribers of bundled newspapers. The empirical study was conducted as a quantitative study and the study sample was total of 16000 individuals collected from customer database of company X. 8000 of these were subscribers of print newspaper and 8000 of these were subscribers of bundled newspaper. As a result of the empirical study, it was concluded that the factors that most explained the bundled orders, were the daily price of the print orders of the journal brand under study, the number of print orders of other journal brands and the average daily price of print orders of other journal brands. Regarding the statistical differences between print subscribers and bundled subscribers, it could be stated that the persons who placed bundled orders paid more on average daily price for their print orders for the products of the investigated newspaper brand as well as other journal brands of company X.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yksityisyys verkossa
Kurki-Suonio, Milka (2021)Tutkielman tehtävänä on selvittää yksityisyyden kysymystä ja kokemusta EU-kansalaisten keskuudessa vuonna 2019. Yksityisyyden tarkastelu keskittyy yksityisyyteen verkossa toimiessa. Ongelmaa lähestytään selvittämällä, ... -
Nuorten rahat ja yhteiskunnallinen muutos : teini-ikäisten käyttörahat ja niihin vaikuttavat tekijät 1983-2013
Wilska, Terhi-Anna; Lintonen, Tomi (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2017)Nuorten käyttörahojen määrä seurasi taloudellisia suhdanteita aina 1990-luvun lamavuosiin asti. Tämän jälkeen nuorten pysyvästi laskenut työllisyysaste on vähentä- nyt erityisesti 16–18-vuotiaiden käyttörahan määrää. ... -
Suomalaiset vaatemuodin kuluttajina : vaatteiden ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät ja asenteet
Reuna, Nelli (2020)Tämä tutkimus tarkastelee suomalaisten vaatteisiin liittyviä kulutusasenteita. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaiset tekijät vaikuttavat suomalaisten vaatteiden ostopäätöksiin, millaisia kulutusasenteita ... -
Julkisen hallinnon digitaaliset palvelut : kansalaisten palveluiden käyttöön vaikuttavat tekijät
Laukkanen, Laura (2024)Digitaalisten palveluiden kiihtynyt kasvu julkisen hallinnon puolella viime vuosien aikana on yksi seuraus digitalisaatiosta. Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan julkisen hallinnon digitaalisia palveluita ja niiden ... -
Chattibottien omaksumiseen vaikuttavat tekijät asiakasrajapinnassa
Virtanen, Rosa (2020)Teknologioiden lisääntyminen asiakasrajapinnassa on lähes välttämätöntä palvelutuotannon tehostamiseksi. Kehittyvien tekoälyteknologioiden joukosta erityisesti chattiboteista on haettu lisätukea asiakaspalvelun rinnalle, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.