Yksityisyys verkossa
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkielman tehtävänä on selvittää yksityisyyden kysymystä ja kokemusta EU-kansalaisten
keskuudessa vuonna 2019. Yksityisyyden tarkastelu keskittyy yksityisyyteen verkossa
toimiessa. Ongelmaa lähestytään selvittämällä, ovatko EU-kansalaiset huolissaan
yksityisyydestään ja toiseksi pyritään selvittää, mitkä tekijät selittävät sitä, että toiset ovat
mahdollisesti enemmän huolissaan yksityisyydestään kuin toiset. Tutkielmassa tarkastellaan
yksityisyyttä sosiaalisena ilmiönä, joka on saanut monenlaisia muotoja esimerkiksi
lainopillisina faktoina. Taustoitan yksityisyyttä verkossa laajasti yksityisyyden käsitteen
kautta. Koko tutkielma asettuu modernin aikakauden kontekstiin, minkä vuoksi keskityn
erityisesti tarkastelemaan yksityisyyttä modernilla aikakaudella taustoittamalla aihetta
historiallisin lähtökohdin. Tutkielma on sekundaarianalyysi Eurobarometristä Special
Eurobarometer 487a -kyselyaineistosta, jossa tutkittiin yksityisyyttä kvantitatiivisin
menetelmin. Tutkielmani tulokset ovat linjassa aiheesta tehdyn aiemman tutkimuksen
kanssa, jossa on todettu tiettyjen demografisten taustamuuttujien ennustavan suhtautumista
yksityisyyteen verkossa. Keskeisin tutkielmani tulos on kuitenkin se, että yksityisyydestä
ollaan huolissaan kaikkialla Euroopassa, mikä osaltaan kertoo tutkimusaiheen tärkeydestä.
Voidaankin siis todeta, että aihe vaatii vielä laajaa tutkimusta sekä sosiaalitieteiden, että
muiden lähitieteiden osalta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29529]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Käyttäytymiseen perustuva kohdennettu mainonta verkossa : hyödyllistä sisältöä vai kuluttajan yksityisyyden rikkomista?
Suontama, Julia (2022)Tämän kvantitatiivisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat kuluttajien asenteisiin kohdennettua mainontaa kohtaan. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää, kuinka asenne käyttäytymiseen ... -
GDPR:n vaikutukset sosiaalisten verkkopalveluiden yksityisyyden suojaan
Puumala, Petteri (2020)Henkilötietojen suojaamisesta on muodostunut merkittävä puheenaihe niin kuluttajien, kuin yritysten ja organisaatioidenkin keskuudessa. Kuluttajien osalta aihe on herättänyt pääsääntöisesti huolta ja turvattomuutta, kun ... -
Sociodemographic Correlates of Parental Co-Participation in Digital Media Use and Physical Play of Preschool-Age Children
Hasanen, Elina; Koivukoski, Henriikka; Kortelainen, Lauri; Vehmas, Hanna; Sääkslahti, Arja (MDPI AG, 2021)Young children’s digital media use and physical activity have gained attention in recent research. Parental co-participation has a major impact on children’s health consequences. This study addressed a gap in the research ... -
Koulu digitalisoituu, mutta laahaako tietosuoja perässä? : tietosuoja koulussa Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) näkökulmasta
Åman, Henna (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajien ja rehtorien kokemuksia ja käsityksiä tietosuojasta koulussa. Tutkimus tarkastelee tietosuojaa Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen näkökulmasta. ... -
Digitaalinen etnografia kulttuurien tutkimuksessa
Hänninen, Riitta; Turtiainen, Riikka (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2022)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.