Show simple item record

dc.contributor.advisorHalttunen, Veikko
dc.contributor.authorKarkulahti, Eemil
dc.date.accessioned2021-06-15T06:49:36Z
dc.date.available2021-06-15T06:49:36Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76523
dc.description.abstractDigitalisaation vaikutuksesta sanomalehtien ja aikakauslehtien kuluttajat siirtyvät yhä enemmissä määrin tilaamaan painetun lehden sijaan digilehtiä ja maksullisia verkkouutissisältöjä. Tämän seurauksena painettujen lehtien myyntimäärät ovat laskeneet samaan aikaan kun digitaalisten lehtien myyntimäärät nousseet. Tämä Pro Gradu -tutkielma käsittelee yhden suomalaisen lehtibrändin printtilehden tilaajien digisiirtymään vaikuttavia tekijöitä. Aiemmista tutkimuksista poiketen tässä tutkimuksessa on keskitytty tekijöihin, jotka liittyvät henkilöiden tilaushistoriaan. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää näistä tekijöistä tärkeimmät digisiirtymään vaikuttavat tekijät. Lisäksi tutkimuksessa analysoitiin vain printtilehden tilanneiden ja nipputilauksen eli sekä printti- että digitilauksen sisältävän tuotepaketin tilauksen tehneiden henkilöiden tilaushistorian tekijöitä ja tutkittiin näiden ryhmien välisiä eroavaisuuksia. Empiirinen tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja tutkimusotos oli yhteensä 16000 henkilöä yrityksen X asiakastietokannasta kerättynä. Näistä 8000 oli vain printtilehden tilaajia ja 8000 nipputilauksen tehneitä henkilöitä. Empiirisen tutkimuksen tuloksina voitiin todeta, että nipputilausta eniten selittävät muuttujat olivat logistisella regressiomallilla toteutettuna tutkittavan lehtibrändin printtitilausten keskipäivähinta, muiden lehtibrändien printtitilausjaksojen määrä sekä muiden lehtibrändien printtitilausten keskipäivähinta. Printtitilaajien ja nipputilaajien välisistä tilastollisista eroavaisuuksista voitiin todeta, että nipputilauksen tehneet henkilöt maksoivat päiväkohtaisesti laskettuna keskimäärin printtitilauksistaan enemmän niin tutkittavan lehtibrändin kuin myös muiden yrityksen X lehtibrändien tuotteista.fi
dc.description.abstractAs the impact of digitalisation, consumers of newspapers and magazines are switching from print subscriptions to digital subscriptions. As a result, printed magazines sales volumes have decreased at the same time as the digital magazine sales volumes increased. This Master’s Thesis studies the factors affecting the digital transition of the Finnish newspaper brand subscribers. Unlike previous studies, this study has focused on factors related to individuals’ order history. The goal of the study was to find the most important factors affecting digital transition among these factors. In addition, the study compared and analyzed differences of factories’ mean and median between subscribers of print newspapers and subscribers of bundled newspapers. The empirical study was conducted as a quantitative study and the study sample was total of 16000 individuals collected from customer database of company X. 8000 of these were subscribers of print newspaper and 8000 of these were subscribers of bundled newspaper. As a result of the empirical study, it was concluded that the factors that most explained the bundled orders, were the daily price of the print orders of the journal brand under study, the number of print orders of other journal brands and the average daily price of print orders of other journal brands. Regarding the statistical differences between print subscribers and bundled subscribers, it could be stated that the persons who placed bundled orders paid more on average daily price for their print orders for the products of the investigated newspaper brand as well as other journal brands of company X.en
dc.format.extent59
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherdigitaalinen muutos
dc.titlePrinttilehden tilaajien digisiirtymään vaikuttavat tekijät
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106153725
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysosanomalehdet
dc.subject.ysodigitalisaatio
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record